De Kenianen hebben de tijd en wij hebben de klok - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu De Kenianen hebben de tijd en wij hebben de klok - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

De Kenianen hebben de tijd en wij hebben de klok

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Stichting

13 Maart 2015 | Kenia, Nyeri

Afspraken maken blijft een probleem, d.w.z. maken gaat nog wel maar om zich er aan te houden of te herinneren dat is een andere zaak.

Vandaag veel tijd verloren met de levering van waardeloze veel te dure houten deuren voor Esthers Resque Home. Terug naar de leverancier en hup weer een uur kwijt. Daarna bleken de kozijnen voor hetzelfde home geen bevestigingshaken te hebben ondanks duidelijke afspraken hierover. Terug naar de lasser en hup weer een uur weg.

Genoeg om je humeur te verliezen ware het niet dat er ook veel mooie zaken te vertellen zijn.

Om te beginnen is de crew heel erg gemotiveerd om te werken. Ze hebben een tweede dag safari park zelfs ingeleverd voor een extra werkdag. Mogelijk dat de kwade neushoorn hen toch ook wat kopschuw heeft gemaakt. Heb er wel mooie plaatjes van. Het gebeurd niet elke dag dat een neushoorn op je afstormt en je chauffeur een versnelling mist als hij moet optrekken.

Ook vind ik het heel bijzonder om hier samen met mijn broer Huub te mogen zijn. Ik geniet er nog meer van dan hij. Piet en Huub hebben zich vooral bezig gehouden met de stenenmachine. In het begin ging het van geen kant. De machine bouwde wel 90 bar druk op maar bij het bedienen en persen van de stenen viel de motor stil en dimden telkens de lichten in het huis. Keniaanse stroom is kennelijk niet altijd 220 volt en bijna nooit 13 ampere, ook al beloven ze je 35 ampere. Keny Power light zullen we maar zeggen.

Dus na wat zoeken een generator gehuurd die zou 5000 watt brengen, bleek echter maar 3800 watt te zijn. Maar onze machine doet het daar goed op en we halen u 150 bar druk bij het persen van de stenen.

Na elke dag wat te spelen met het mengsel hebben we nu na toevoegen van wat zand een mooie egale steen met fraaie randen. Alleen de lengtemaat moet nog consistenter en de produktie veel hoger.

Deze morgen heeft voor het eerst een Keniaanse ploeg bouwvakkers meegeholpen stenen te maken. Met de instructies van Piet en Huub en wat handen en voeten werk ( de meesten spreken amper Engels) doen die jongens goed hun best.

Robbert heeft al een hele klas op de Nyeri Primary School voorzien van netwerkkabels voor de broodnodige uitbreiding van het computer lokaal en gaat morgen de stroom aanleggen bij Esthers Resque Home.

Jan heeft 3 tafels voor ons weeshuis gemonteerd en alle 4 de tafels afgelakt en de douchestangen in ons weeshuis vandaal-proof gemaakt. En daarnaast nog wat reparatieklussen gedaan.
Iedereen doet daarnaast hand- en spandiensten waar dat nodig is.

En ik ren van het ene project naar het andere en alles gaat polle polle, dus krijg ik zoals altijd te weinig gedaan.

Bij Esthers Resque Home werken momenteel 15 bouwvakkers en daar is altijd wel wat assistentie of overleg nodig. Waarschijnlijk kunnen ze na het weekend van de slaapkamers in het nieuwe gedeelte gebruik gaan maken. De douches en toiletten moeten dan nog betegeld worden en dan is deze mega klus ook weer geklaard.
Vandaag heb ik daar een zeldzaam tafereel gezien. De overbuurman had illegaal gebouwd op een plek waar al 20 jaar een weg getekend is. Die weg gaat er nu echt komen en het huis moest dus afgebroken of verplaatst worden. Nou dat werd dus verplaatsen. Samen met alle buren en mijn bouwvakkers is de houten woning van zeker 12x8 meter met fundament en al bergop verplaatst. Zeker 40 man en wat houten koevoeten waren daar voor nodig. Het zag er even naar uit dat de woning in het midden zou inzakken maar alles staat nu keurig op zijn plek.

Morgen gaan we bij Esthers Home de deuren inhangen en de wanden aftimmeren en zoals reeds genoemd de stroom aanleggen.
Esther is zo blij dat ze me 4 acres grond heeft aangeboden die ze zelf niet gebruikt. Ik was verpoepzakt en heb haar een kus op het voorhoofd gegeven.

Mijn broertje en ik zijn daar vandaag naar de grond gaan kijken. Het blijkt vlak achter de afrastering van de Solio Game Ranch te liggen ( het neushoornpark van eergisteren). Het is een vlak terrein met weinig stenen en ongeroerde grond, ogenschijnlijk best vruchtbaar volgens Huub onze grondexpert.

Lijkt me wel gaaf als ik daar straks op mijn tractor aan het ploegen ben en aan de andere kant van de afrastering staat een neushoorn naar me te kijken.

We hebben afgesproken dat de opbrengst van de oogsten verdeeld wordt tussen Esthers Resque Home en ons weeshuis.

De tijd vliegt maar mijn droom van een farm in Afrika lijkt nu toch echt dichterbij te komen.

Groetjes,
Guus.

  • 13 Maart 2015 - 06:22

    Astrid:

    Wauw!!

    Liefs van Astrid, op de vroege morgen voor mijn werk.

  • 13 Maart 2015 - 09:13

    Tielke Ausems:

    Wat een supergaaf nieuws allemaal.
    Ik doneer wel een zak zangzaad als het zover is.
    Het is fantastisch om al het rennen en draven van jullie op afstand te kunnen volgen. Ik geniet van alle beschrijvingen en zou willen dat ik erbij kon zijn.
    Ik wens jullie allemaal heel veel wijsheid, geduld en plezier bij alle werkzaamheden. "Nicht ärgern, nur wundern".
    Groet uit een zonnig Eijsden,
    Tielke

  • 13 Maart 2015 - 10:32

    Maria Habets:

    Hallo allemaal. Even tussen 2 patienten door vlug kijken op de site. Ik ben zo benieuwd.
    Guus... wat lees ik : farm in Afrika??? Misschien even overleggen met het thuisfront?? Of ga je hier alleen zitten??? Ver kalle der nog eens euver ( om de term van Frans en Mia te bezigen).
    Dit moest ik even als eerste kwijt.
    Nu officieel..
    Vanuit een zonnig ( ja , alweer) St.Gietere. blijf ik jullie volgen. Sjiek, dat iedereen het naar zijn zin heeft en gemotiveerd is om aan te pakken. Voor Guus een heel aparte ervaring om dit samen met Huub te kunnen doen. Hij had zich er erg op verheugd.
    Allereerst voor Rachel alvast: Happy Birthday!!! Robbert, geef haar namens mij maar een dikke knuffel. Zul je niet erg vinden. Guus krijgt die kans vaak genoeg.
    Mannen, het eind is in zicht. Hopelijk hebben jullie toch het een en ander kunnen afronden, zo niet, dan zit er niets anders op dan nog eens terug gaan.
    Guus is bijna jarig en we zeggen altijd voor de grap dat ik voor mijn verjaardag een tractor krijg, maar nu mag je voor je eigen verjaardag een tractor kopen. Je krijgt dan wel verder niets meer!!! Het is maar dat je het weet.
    Ik stop ermee. Ga centjes verdienen om die tractor te kunnen betalen.
    Voor de tijd die rest: rond het goed af. Goede reis naar Nairobi en gezond weer terug. Zie jullie zondag.
    Veel groeten, ook aan de mensen in Kenia. Maria en Bobby.

  • 13 Maart 2015 - 11:19

    La Petite Soeur:

    Hoi allemaal,
    om met Maria mee te praten "even tussen twee leerlingen door" feliciteer Rachel hartelijk van mij!
    Ik moest even lachen om Guus en zijn farm/tractor. Ik zag het al helemaal voor me hoe hij daar aan het ploegen is. Ik heb de reactie van Maria ook al gelezen: dat wordt nog een robbertje vechten daar in Sintgietere :).
    Leuk jullie verslag en ja, het gaat weer op z'n Keniaans daar bij jullie. Knap dat jullie toch weer zoveel gedaan krijgen.
    groetjes,
    Ria

  • 16 Maart 2015 - 09:37

    Riet:

    Jullie zijn alweer thuis en ik lees het hele verhaal vandaag ps. Het is weer genieten van jullie verhalen. Jullie geduld en doorzettingsvermogen!!!!!! Ik heb er erg veel respect voor en haal er ook mijn inspiratie uit. Guus ik hoop dat je droom gauw werkelijkheid word en je op je tractor kunt klimmen!!
    Groetjes,
    Riet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 217314

Voorgaande reizen:

11 Januari 2022 - 28 Januari 2022

Terug naar nooit weggeweest

29 Oktober 2021 - 14 November 2021

November 2021

16 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Polle polle en rap een beetje

11 Januari 2019 - 07 Februari 2019

Nyeri, Kenia Januari 2019

10 November 2017 - 03 December 2017

November 2017

21 Januari 2017 - 04 Februari 2017

Kenia Januari

12 November 2016 - 27 November 2016

Kenia november 2016

29 Augustus 2015 - 20 September 2015

Een nieuwe reis met nieuwe uitdagingen

06 Maart 2015 - 15 Maart 2015

Maart 2015

01 November 2014 - 23 November 2014

November 2014

12 Augustus 2013 - 03 September 2013

Augustus/september 2013

15 Augustus 2012 - 05 September 2012

Augustus/september 2012

01 Januari 2011 - 31 Januari 2011

Januari 2011

01 Februari 2010 - 31 Maart 2010

Februari/maart 2010

15 Augustus 2009 - 05 September 2009

Augustus/september 2009

Landen bezocht: