zonsondergang met sneeuw op Mount Kenya - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu zonsondergang met sneeuw op Mount Kenya - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

zonsondergang met sneeuw op Mount Kenya

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Stichting

12 November 2021 | Kenia, Nyeri

Zonsondergang met verse sneeuw op Mount Kenia en ook verder veel vruchtbaars
Vandaag was onze laatste werkdag. Het blijft altijd een verhaal met 2 kanten. Enerzijds is er veel, heel veel gerealiseerd maar anderzijds is er nog veel niet af.
Maar laat ik eerst met gisteren beginnen. Omdat we met 3 bestuursleden aanwezig waren deze reis was dit de uitgelezen mogelijkheid om een nieuwe invulling te geven aan de staf in het weeshuis na het wegvallen van onze hoofdhuismoeder Lucy die 3 maanden geleden gestorven is aan corona.
We hebben toen gelijk een tijdelijke huismoeder aangenomen. Het hoofdprobleem is dat we nu alleen Njeri als inwonende huismoeder hebben en die is pas bevallen van een dochter. Voor de continuïteit is het belangrijk om een nieuwe inwonende huismoeder erbij te hebben. Nu blijkt dat Nancy, een van de andere uitwonende huismoeders als jonge weduwe met 3 kinderen in een moeilijke situatie zit en erg graag in het weeshuis wil komen wonen. Dan zijn de kinderen ook verzorgd qua school. Win-win voor ons en de weeskinderen want we hoeven geen vreemde meer aan te nemen.
De tijdelijk aangenomen huismoeder wil graag blijven maar ze is zwanger en bijna uitgeteld. Het is een fris jong ding waarvan ik denk dat ze een heel goede klik met de teenagers gaat krijgen. Ze wil graag blijven en na het zwangerschapsverlof terugkomen. Weer win-win zowel voor deze huismoeder, als de kinderen als voor ons. We hoeven nogmaals niemand anders aan te nemen.
Rufus de leraar van ons kleuterschooltje wordt de nieuwe leider van ons team, en verantwoordelijk
voor de financiën. Daardoor krijgen we ook een wat meer mannelijke invloed in het team en daar heb ik persoonlijk wel een goed gevoel bij.
Qua organisatie staat het weeshuis dus weer goed op de rit. Inge heeft alle dossiers aangevuld en grote opruiming in het kantoor gehouden en de oude kapotte kleren verbrand en waar nodig aanvullend materiaal gekocht maar er was nog een grote voorraad.

De omheinende muur van het weeshuis begint goed te vorderen en wordt een degelijke olifanten bestendige bescherming voor het weeshuis.
Het nieuwe schoollokaaltje voor Rufus staat op vensterhoogte en er moeten nu steigers gebouwd worden. De kopat gereden zinkput is hersteld en de binnenkoer is van nieuwe gravel voorzien.
De schilder geeft de buitenkant een frisse look en er is een nieuwe regenwater drainage gemaakt.
Voor de kinderen is de reparatie van de schommels en de glijbaan natuurlijk nog belangrijker.
Voor de huismoeders is de aankoop van een aantal grote nieuwe kookketels een stap vooruit maar ze zijn nog meer geplezierd met de nieuwe koelkast, een aparte diepvries en vooral de wasmachine die ik gekocht heb en die vandaag geleverd zijn.
Op het terrein van de werkplaats is hard gewerkt aan allerlei laswerk en er is vooral veel geschaafd en gezaagd voor de nieuwe bedden van het huis van kinderen met baby’s.
De dakbedekking met platen van de woning bij de werkplaats komt morgen af.
Bij het opvanghuis van de kinderen met baby’s is vandaag de bescherming rond het pomphuis gelast met wapeningsnetten en zijn er dikke 1 inch slangen aangesloten op de watertank. De pomp brengt tussen de 20-30 liter per minuut op. We hebben voor hun keuken vandaag nog een extra 2000 liter tank geïnstalleerd en ook de regengoot gedeeltelijk vernieuwd. Het meest blij waren ze met ons eerste afgeleverde stapelbed en de nieuwe matrassen. Ze hadden ons speciaal voor minimaal 1 bed gevraagd want dat kwamen ze tekort. Er zijn ook alvast 10 nieuwe degelijke en brede (voor moeder en baby) matrassen afgeleverd. De overige 19 bedden zijn voor de helft bijna klaar en worden in januari 2022 geleverd door ons.
Het is een vreemde gewaarwording als je een bed aan het monteren bent en rondom zitten teenagers de baby te verschonen of de borst te geven, en intussen geven ze je een sleutel of hamer aan.
Tenslotte hebben John en ik in het halfdonker de gebreide mutsjes en poppetjes die door de bejaardenopvang in Margraten en Eijsden gemaakt zijn uitgedeeld. Daarna nog even naar het weeshuis om het werk van de anderen te bekijken/controleren ondertussen genietend van het zicht op Mount Kenia in het inmiddels bijna pikkedonker met hier en daar een kookvuurtje. Daar hebben we alvast kerstkaarten uitgedeeld. De plaatjes vonden de kinderen geweldig.
Daarmee eindigt met weer een geweldig maal en een drankje (poeh wat hadden John en ik een dorst) zo langzaam een fantastische reis.
Groetjes,
Guus

• 12 November 2021 - 21:09

Maria Habets:

Jeetje. Wat hebben jullie veel gedaan!! Ik zie het zo voor me. Op de laatste dag nog overal naartoe vliegen!!
    Fijn dat het in het weeshuis is geregeld met nieuwe “ moeders” en dat de leraar meer betrokken wordt.
    Geweldig!
    In januari kunnen jullie kijken of het functioneert zoals jullie het in gedachten hebben.
    Heel veel mensen hier kijken uit naar de verhalen en foto’s.
    Goede reis morgen.
    Groetjes Maria en de hondjes

• 12 November 2021 - 21:12

Maria Habets:

Nog even:
    Geweldig wat jullie voor de jonge moeders en hun kinderen hebben kunnen doen. Met dank aan de sponsoren van hier

• 12 November 2021 - 21:33

T Pittie:

Bedankt voor jullie leuke verslagen. Er is hard gewerkt hoor als ik dit allemaal lees.goede reis terug.Tiny

• 12 November 2021 - 22:23

Annemiek Baggen:

Mooie verhalen fijn om jullie werk te volgen.

• 13 November 2021 - 09:49

Piet En Els Pakbier:

Wat een prachtige verhalen en wat een werk alweer verzet!
    We hebben het met grote passie gevolgd….chapeau!,
    en hopen ook dat ook de schoenen van Guus nog blinken!
    Een heel goede terugreis!.
    Hartelijke groet uit Valkenburg van Piet en Els

• 13 November 2021 - 10:57

Ria:

Hoi allemaal,
    Wat een fantastische reis met veel arbeid en goede resultaten. Ook op deze laatste werkdag is er weer veel geregeld. WOW!
    Een goede reis terug!
    Groetjes,
    Ria

• 13 November 2021 - 12:44

Jef Reep:

bedankt voor de zeer mooie verslagen, verder wens ik allen een goede reis terug .Groetjes Jef

• 13 November 2021 - 12:52

Jeannette Theelen-Dassen:

Ik ben niet zo'n "reageerster", maar de laatste dag alvorens jullie in het vliegtuig stappen, wil ik jullie toch laten weten, dat jullie enorm veel gedaan hebben tijdens jullie bezoek.
    Volgens mij is daar in Kenia een dag en nacht 48 uur ipv 24.

• 15 November 2021 - 12:20

Lieve:

Beste Guus en teamleden,

Zoals iedere keer weer genoten van jullie verslagen en de voortgang van jullie werken. In een woord :RESPECT voor alles wat jullie weer verwezenlijkt hebben en proficiat aan het hele team voor hun werkijver, doorzettingsvermogen en nooit aflatend optimisme, ondanks de problemen waarmee de hele stichting toch iedere keer weer geconfronteerd wordt. Op naar een vervolg van dit avontuur! Doe zo voort!

Liefs,
    Lieve

• 15 November 2021 - 20:07

Jos Van Laas:

Mooi dat er zoveel is gebeurd is.En iedereen met veel liefde en enthousiasme toch weer voor een beter leven van de kinderen gezorgd heeft. Ik ben blij dat ik dit kan zeggen groeten

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014