Van zaagsel gaan je schoenen blinken - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Van zaagsel gaan je schoenen blinken - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Van zaagsel gaan je schoenen blinken

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Stichting

09 November 2021 | Kenia, Nyeri

Van zaagsel gaan je schoenen blinken maar je moet ze wel eerst wiechsen. Iedereen die me een beetje kent weet dat ik erg zuinig ben op mijn materiaal. Dat geldt ook voor mijn werkschoenen. Toen we zondagavond terug kwamen van onze safaritrip stonden in mijn slaapkamer de werkschoenen van onze crew op een rijtje netjes schoongemaakt met water en zeep omdat ze bij thuiskomst van het werk afgelopen vrijdag door een beetje motregen onder de modder zaten. Maar van water en zeep blinken de schoenen natuurlijk niet. Dus heb ik maandagmorgen nog voor het ontbijt mijn schoenen gewiechst. Vandaag hebben John en ik de hele dag geschaafd en gezaagd aan het hout voor de stapelbedden die we maken voor het huis met kinderen met baby’s. Van het zaagsel gaan de schoenen nog meer blinken maar de kleren plakken door het zaagsel van het hier altijd natte hout aan je lijf. Morgen komt Thijs ons helpen met het in elkaar lijmen van de bed elementen. Dan gaat hij ook proberen een naamplaatje te frezen uit een stuk metaal en dat wordt dan ingemetseld in het nieuwe klaslokaal dat aardig begint te vorderen. Maar eerst heb ik vanmorgen nog eens flink gescholden op mijn Keniaanse werklui bij de werkplaats. Wat schetst mijn verbazing: ze hebben alweer een rubber stekker van een verlengkabel gemold en nu hebben ze opeens wel zoiets als een schroevendraaier om het te “repareren”. Sinds we hier zijn hebben John en ik er al 3 moeten vervangen. Ze steken de Europese stekkers in een Keniaans-Engels stopcontact nadat ze eerst de aardbeveiliging in dat stopcontact met een lucifer onklaar maken. De stekker past natuurlijk niet zoals het moet en dan wringen ze hem er in zodat na een aantal keren zowel stopcontact als stekker kapot gaan. Onze mensen bij het weeshuis werken gestaag door en de zand was op. Geen probleem bestellen we nieuwe toch. De chauffeur van de vrachtwagen met zand heeft de zinkputdeksel bij het weeshuis kapot gereden. Dat hebben ze me vanavond pas durven of misschien kunnen vertellen dus dat was weer even Ramsay achtig vloeken. Ik begon er dit bericht al mee dat ik zuinig ben op mijn materiaal. Nu moeten jullie niet denken dat het alleen maar schelden is. Vanmorgen scheen de zon en was Mount Kenia in zijn geheel in zijn hele glorie inclusief gletsjer zichtbaar. John en ik hebben lekker gewerkt in de houtwerkplaats samen met Simon onze vaste Keniaanse kracht (die tussen neus en lippen door vertelde dat het hem na 8 dochters nu gelukt was om als negende eindelijk een zoontje te maken). Thijs en Niek schieten goed op met de muur bij het weeshuis en zoals eerder vernoemd het klaslokaal. De loodgieter heeft de aansluiting van de pomp in ons weeshuis die zorgt dat water van de watertanks naar de douches, de keuken en de zonneboiler gepompt wordt weer eens gerepareerd. En deze man had gereedschap bij zich wat hier zeker niet vanzelfsprekend is. De huismoeders draaien de aansluiting los als de pomp niet snel genoeg water aanzuigt om ze te ontluchten, en als de afsluitrubber kapot gaat dan draaien ze de sluiting stuk. Gevolg is dat ze dan de wc’s met een emmer water moeten doorspoelen, ze niet kunnen douchen en geen stromend water in de keuken hebben. Dat houden ze weken vol voordat ze melding van het probleem maken. Maar alleh Guus niet zeuren, ga schoenen wiechsen. De dakplaten op het huis bij de werkplaat ligt er ook al voor een kwart op. Inge en Laur zijn bij 2 scholen op bezoek geweest en vonden dat met name de eerste school die we ooit opgeknapt hebben er goed bij lag. Ook zijn ze bij de politie academie op bezoek geweest om ze te bedanken voor de enorme berg etenswaren die ze bij het weeshuis afgegeven hebben een jaar geleden. Het certificaat dat we hebben uitgeprint namen ze vol trots aan. En de dag eindigde nog beter voor mij omdat de nieuwe hier bestelde generator al na een dag geleverd werd met daarbij als verrassing een schakelkast die zorgt dat het aggregaat automatisch aanspringt bij stroomuitval. Ik heb toen gelijk ook maar een offerte laten maken in die winkel voor een vrieskist en een nieuwe koelkast en een 7kg wasmachine voor het weeshuis. Na onze hamburgeravond afgelopen vrijdag weet ik hoeveel tijd ze in het weeshuis besteden aan koken en wassen voor de kinderen. Bovendien blijft onze binnenplaats dan droog (immers geen geplons meer met handwas) en zal de zinkput na reparaties niet meer zo snel volraken. Dus iedereen weer tevreden. Na een geweldig lekker diner van onze kok, een drankje gaan we lekker slapen. Groetjes, Guus.

• 09 November 2021 - 20:44

Daniel Nuijts:

Geweldig wat jullie in een paar dagen voor mekaar krijgen wetende dat het toch normaal wat langer duurt dan hier. Volgens mij duurt het hier in deze tijd (Corona?) langer…
    Groetjes oet Norbik

• 09 November 2021 - 20:47

Maria Habets:

Wat een uitgebreid verslag!
    Chapeau !
    Ja. Het is Afrika. Sommige dingen gaan goed en andere dingen gaan niet goed. En ik hoor Guus tot hier vloeken als iets niet goed loopt. En dat ze dan niet durven te zeggen dat iets kapot is.
    Goed gereedschap is natuurlijk heel belangrijk.
    Oma Piet volgt uiteraard het Sinterklaasjournaal en op de stoomboot gaat ook vanalles mis. Daar hebben ze zelfs gereedschap van chocolade!!
    En die Simon toch.
    Wat zal hij blij zijn met een zoon. Wat heb je gezegd: leg nu maar een knoop in je “ gereedschap “.
    Hier is alles prima. Vandaag een lekker zonnetje en vannacht wat vorst.
    Dus… geniet van het lekker weer want dat zal volgende week tegen vallen.
    Welterusten allemaal en tot morgen.
    Groetjes Maria en het vee.

• 09 November 2021 - 21:10

Ria:

Hallo,
    Wat een verslag van wat een dag weer! De frustraties van jou, Guus, bij de dingen die mislopen kan ik me levendig voorstellen; ik hoor je al vloeken. Gelukkig lopen veel/ de meeste zaken wel goed en hebben jullie eer van jullie werk en is iedereen weer tevreden. Fijn is het dan ook om deze enerverende dag met een lekker diner af te sluiten.
    Tot morgen allemaal.
    Ria

• 09 November 2021 - 21:19

Vincent :

Beste Guus, veel nieuwe elektrische apparaten lees ik.. hebben die ook allemaal rubber stekkers?

• 09 November 2021 - 22:58

Stefan:

Top verslag en genoeg gewiechst voor vandaag

• 10 November 2021 - 07:31

Lambert:

Jambo rafiki,

Opnieuw ´Pole Pole Sasa´ in Kenia.
    Fijn dat het bestuur de politieacademie heeft bedankt voor de prettige en constructieve samenwerking.
    Simon mag gaan sparen, acht keer een bruidsschat betalen is best pittig.
    Hoe gaat het met de waakhond (mbwa) van Jambo Rescue Home?
    Veel werkplezier vandaag.

Lambert.

• 10 November 2021 - 08:51

Tielke:

Hallo allemaal,

Dank, dank, dank voor alle verslaglegging tot nu toe en ook voor de foto's. Ik geniet er mateloos van. Huib heb ik telkens verslag gedaan van jullie ervaringen en het harde werken. Ook hij genoot van de Safari en de BBQ. I wished I was there maar dankzij jullie krijgen we toch flitsen van genot ! Doe zo verder. Een hartelijke groet uit een bevroren Eijsden, Tielke

• 10 November 2021 - 11:23

Lisette :

Top geschreven Guus
    Ik zie het zo voor me

• 10 November 2021 - 12:15

Robbert:

De reis rustig volgend, valt het mij nog eigenlijk mee dat er zo weinig over 'wieksers' is gesproken. Oftewel Guus, alles goed?

Mooi om alle verhalen te lezen en veel te herkennen! Het trucje van de Europese stekker in een Engels stopcontact zullen ze altijd blijven doen, gelukkig draaien ze niet gewoon de draden in elkaar! Had eerder gemist dat Mr. Thuku gestorven is, een man die een blijvende indruk gemaakt heeft! Zeker als je Lobbelt genoemd wordt! Heeft hij toen nog zaken kunnen verbeteren in de school in Nyeri waar hij werkte na Riamekurwe?

Het kriebelt wel weer, als ik de verhalen zo lees! Succes met de goede werkzaamheden, geniet van elk moment! Ow en groeten aan mijn vrouw!

• 10 November 2021 - 12:24

Ger:

Wat een lange verhalen schrijven jullie. Dat moet ook wel, willen jullie
    al die werkzaamheden voor ons kunnen verwoorden.
    De start van de tweede week is er een met schitterende bezigheden
    op verschillende fronten. Mooi werk! Veel succes verder. Groetjes.

• 10 November 2021 - 17:43

Judith Hazelzet :

Wat is het leuk om dit allemaal terug te lezen!
    Top dat jullie nog steeds zoveel kunnen doen daar!
    Heel veel succes!!!

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014