Gouden handen moet je ook af en toe wassen - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Gouden handen moet je ook af en toe wassen - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Gouden handen moet je ook af en toe wassen

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Stichting

04 November 2021 | Kenia, Nyeri

Gouden handen moet je af en toe ook eens wassen. Vanmorgen werden we al vroeg gebeld door de installatiefirma van Daycliff die de waterpomp vandaag wilden installeren bij het opvanghuis van kinderen met baby’s. Maar eerst moest er betaald worden anders konden ze niet beginnen. Dus Laur, Inge en Rachel met spoed naar hun kantoor met de creditcard waarna de heren vertrokken en of ik wel even op de plaats aanwezig wilde zijn voor de laatste instructies. Nou was het toch al de bedoeling om daar vandaag het platform voor de watertank te maken. Alles wat daarvoor nodig is hebben we gisteren al geregeld: zand, grind, stenen en cement. De mevrouw van de zand en grindhandel kon geen bonnetje schrijven en de chauffeur van de truck moest eerst 1000ksh (9,20€) hebben want hij had geen geld voor diesel. Vanmorgen bij aankomst bleken Keniaanse kubieke meters geleverd. Raar maar waar gaan daar maar 6 kruiwagens in een kuub. Dus 2 jongens uit de buurt gecharterd om keien te verzamelen die we in het platform als vulling zijn gaan gebruiken. Na een halve dag werken is het platform op hoogte, is de gleuf voor de kabels en de pijpleiding van de zonnepomp gegraven en zijn 6 zonnepanelen geplaatst. Morgen wordt de pomp geïnstalleerd en kunnen we als eerste onze handen wassen met het water uit de bron. A propos handen wassen: we hebben een jongeling in ons midden met gouden handjes. Thijs heeft de in diesel verdronken generator helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt en die draait weer als een zonnetje. Daarnaast is hij ook geweldig als timmerman en uitvoerder waarover zo meer. Dit weekend wordt het hout voor de bedden voor het opvanghuis van kinderen met baby’s geleverd en kunnen we daar volgende week mee aan de slag. Gisteren dus die pech met de diesel in de benzinegenerator maar na enkele momenten van Gordon Ramsey achtig getier en vloeken heb ik toch een alternatieve generator kunnen regelen uit ons magazijn. Vandaag opnieuw wat vertraging omdat de bekisting voor de kolommen van de muur voor om het weeshuis niet sterk genoeg is om de kolom helemaal in een keer vol te storten. Thijs had daarover al met zijn vader overlegd enkele dagen geleden en die wees al op mogelijk precies dit probleem. Samen met Niek en John gaan ze de bekistingen nu versterken . Verder ziet het werk aan de muur er prima uit en schiet het dusdanig op dat we volgende week een begin maken met het nieuwe klaslokaal bij het weeshuis. De deuren en ramen voor die klas worden in onze werkplaats in Nduruto gemaakt. Het lijkt daar nu net een combinatie van Boon’s smederij en van de Hove’s timmerfabriek. De plek wordt eindelijk naar mijn genoegen goed gebruikt. Het dak van het woonhuis bij de constructie- en timmerwerkplaats vordert gestaag. De voorman heeft me al een briefje met de maten voor de dakplaten in de handen geduwd. Dus dat komt ook komende week af als het god beliefd. Inge en Laur hebben vandaag de Milimani lager school bezocht waar 26 van onze kinderen zitten. De school is proper maar erg armzalig. De leerkrachten zijn enthousiast en energiek. Het door ons gebouwde computerlokaal wordt goed onderhouden en volop gebruikt. Er is een lekkend dak en er zijn te weinig toiletblokken voor de 315 kinderen die er naar school gaan. Mogelijk een idee voor een toekomstig project volgens Laur ( ik hou wijselijk even mijn mond anders zit ik straks het hele jaar in Kenia). Morgenavond komen alle kinderen en de staf van het weeshuis naar mijn huis en houden we een barbecue met hamburgers en friet. We willen dan proberen te sonderen hoe we het verlies van de aan corona gestorven huismoeder Lucy het beste kunnen opvangen. Maar het moet vooral een gezellige namiddag en avond worden. Ik hoop dat ik wat foto’s bij het verslag gezet krijg zodat jullie een betere indruk krijgen van wat we vandaag gedaan hebben. Voor nu nog wat voetbal kijken en dan naar bed en morgen op tijd weer op. Groetjes, Guus

• 04 November 2021 - 19:57

Maria Habets:

Dankjewel voor het uitgebreide verslag.
    En iemand in de ploeg met gouden handjes. Houdt die maar in ere .
    Kan Thijs die opmerking zwart op wit krijgen voor zijn “ baas”.
    Tja, nieuwe projecten aannemen??? En erbij zijn ??
    Daar moeten we het nog maar eens over hebben. Er moeten ook nog ooglidcorrectie ‘s gedaan worden en geld binnen komen.
    Veel succes verder en geniet morgen van de barbecue.
    Doe iedereen veel groetjes.

• 04 November 2021 - 19:58

Eric Mackus:

Hallo allemaal,
    gisteravond zijn we met het bestuur van de Tebannetermert bij elkaar gekomen en we gaan jullie ook dit jaar natuurlijk weer financieel helpen met jullie fantastisch werk in Kenia.
    Binnenkort krijgen jullie een berichtje van ons.
    Groetjes Eric.

• 04 November 2021 - 20:24

Ria:

Hoi allemaal,
    Wat een dag weer en wat een verslag daarover weer. De foto’s zijn prachtig om te zien, daardoor gaat ook voor mij alles “leven”.
    Veel plezier morgen en smakelijk eten morgenavond!
    Groetjes,
    Ria

• 04 November 2021 - 22:11

Tiny Pittie:

Geweldig wat jullie allemaal gedaan hebben. Heel veel groeten oet Segietere

• 05 November 2021 - 07:10

Lambert:

Jambo rafiki,

Missen jullie een jurist in jullie gelederen (grapje)?
    De cultuur van Pole Pole Sasa in Kenia is zo nu en dan geweldig.
    In 2016 kwam de loodgieter niet op maandag, maar op donderdag en was naar zijn gevoel ´mooi op tijd´.
    Veel succes met het verbeteren van de levensomstandigheden van de jonge moeders en hun kinderen (watoto).

Groeten uit Nairobi (Benedette) en Limburg (Lambert).

• 05 November 2021 - 08:25

Vera Van Den Bogaart:

Mooi geschreven Guus. En chapeau

• 05 November 2021 - 11:05

Mia En Frans:

Super mooi om te lezen en prachtige foto`s, we genieten ervan. We weten hoe het voelt om daar aanwezig te zijn en mooi werk te verrichten. We wensen jullie heel veel succes met het werk en geniet van de uitstapjes.

• 05 November 2021 - 11:39

Jef:

Het is goed om te horen dat jullie allemaal gouden handjes hebben, en geniet er maar van, van dat mooie werk en geniet vooral met de kinderen.

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014