Frites met mayonaise - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Frites met mayonaise - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Frites met mayonaise

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Stichting

20 Januari 2019 | Kenia, Nairobi

Vanmorgen zij we een half uur later begonnen. Business as usual op de bouw.
Plafondwerk en tegels zetten. Het gaat langzaam omdat de vloer en de wanden ongelijk zijn. Morgen wordt het water aangesloten op de woning. Had vandaag en gisteren ook weinig zin gehad want er was geen leidingwater. Gebeurd wel vaker hier, reden waarom iedereen een watertank bij het huis heeft staan.
Tegen 2 uur toen we naar huis gingen was er opeens weer druk op de waterleiding.
Thuis werden we verrast op frites met mayonaise voor J en J en voor mij met mosterd. Stanley zat aan de ugali dus we hadden een grote ketel voor ons zelf want Rachel en Thijs waren nog niet terug van een gedenkdienst met “afterparty”in Nanyuki.
Het verblijf voor de tweede groep die overmorgen komt is geregeld. De kok staat standbye, en het bier en de wijn staan koud.
De school heeft de plafondplaten al verwijderd uit de eetzaal, morgen ga ik op inspectie met onze lokale opzichter Benjamin en bekijken we wat we aan hout nodig hebben. Dat ga ik dinsdag bestellen en woensdag kan de tweede groep dan aanvallen met werken aan het dak en het plafond. De electricien voor de bekabeling van de verlichting is ook al geregeld.

We zijn deze week niet meer op het weeshuis geweest, dat gaan we met onze loodgieters Jef en Hugo deze week inhalen als we aan de boilerinstallatie gaan beginnen.
J en J hebben inmiddels ook de twee bolderkarren gerepareerd die een beetje “lingelaam” geworden waren.
Waarschijnlijk is de spinazie in de tuin bij het weeshuis ongeveer klaar om geoogst te worden dus goede kans dat onze olifantenfamilie dan weer op bezoek komt. Ik vind dat prachtig maar de huismoeders en de kinderen van het weeshuis hebben daar andere gedachten bij.
Zal ook proberen wat fotos van de geiten te sturen op veler verzoek als we er toch zijn.
We gaan zo dadelijk eten en het wordt iets met pompoensoep en rijst en runderfilet of gehakt want dat heb ik net zelf gekocht. De kok verstaat mijn Engels niet goed, heb hem toch duidelijk gezegd gisteren dat ik niet zo pompoen gezind ben, alhoewel door zijn kruiden smaakt het een beetje naar uiensoep. De anderen zijn niet zo lastig met eten en vinden alles wat hij maakt even lekker.
Nu eerst aan de Pilsner baridi sana. (Pilsner bier extra koud)
Groetjes,
Guus

• 20 Januari 2019 - 14:08

Geert:

Pas op voor de geiten, want die eten alles kaal, zolang het groen en jong is.
    Ik had vroeger altijd ruzie met wijlen mijn oudste zus, want haar geiten vraten altijd mijn plantjes op.

Leuke verhalen! jullie zijn goed bezig.

• 20 Januari 2019 - 14:21

Ilse:

Klinkt als weer dik verdiende pilskes! En pap, jij zult wel heel happy zijn geweest met je keniaanse tuutsje vaan teunsje he ;)
    In tegenstelling tot onze luie zondag jullie alweer nuttig bezig geweest!
    En de ‘dreiging’ van die olifanteninvasie lijkt mij inderdaad alleen maar heel goed qua sightseeing! Al snap ik dat de locals daar inmiddels minder van genieten ;)

Geniet nog van jullie zondagavond!

• 20 Januari 2019 - 14:25

Lieve:

Goh Guus, ik bewonder jullie voor jullie moed om er altijd zo vol geestdrift tegenaan te gaan!
    Hier is het nu echt koud aan het worden en er is sneeuw voorspeld, hopelijk van korte duur. Alhoewel de natuur er dan erg mooi uitziet heb ik het toch liever droog, vooral voor iedereen de de baan opmoet!
    Hoe is het weer daar nu? Jullie eten daarwel erg lekker zeg!, goede kok, zelfs al verstaat hij je niet altijd en pompoensoep is gezond zonder meer! Nog veel werkplezier met zijn allen , veel handen maken zwaar werk licht!
    Liefs, Lieve

• 20 Januari 2019 - 14:24

Riet:

Hallo Guus en ploegmaten,
    Ik geniet dagelijks van je verhalen. Ik heb er nu de tijd voor nu ik niet meer hoef te werken. wat die olifanten betreft heb ik misschien een tip voor jullie. Bijen weren olifanten. moet je maar eens op internet opzoeken. ik heb hier laatst een documentaire van gezien.
    geweldig dat jullie daar zelfs frietjes met mayo kunnen eten. en ook nog eens een lekkere kouden pils. doe rustig aan en geniet dagelijks van jullie werk en omgeving!!!! ik zou er wel bij willen zijn.
    Groeten,
    Riet

• 20 Januari 2019 - 16:28

Maria Habets:

Hallo allemaal.
    Ik ben net terug van Sittard, waar ze ook een goede kok hebben en 1 persoon ( begint met een M ) die heel lekkere friet maakt!!
    Hebben jullie niet de zondagsrust in acht gehouden?? Wel doen, hoor. Rust is heel belangrijk voor lichaam en geest.
    Wat is plan B nu de papieren voor de container er nog niet zijn?
    Jullie zullen vast wel een alternatief hebben.
    Tot morgen Lala Salama, of wat is welterusten ook alweer?
    Groetjes aan iedereen. Maria en Bobby.

• 20 Januari 2019 - 16:27

Lambert:

Jambo rafiki,

Habari ghani? Ook tijd voor kahawa (koffie) of maji (water)?
    Een leuke volzin voor als een Limburger niet het ki-Swahili van een Afrikaanse verstaat: 'Nina furaha kukutana wewe': Leuk om je te ontmoeten. Of zoals de Amerikanen het zo fraai uitdrukken: 'Nice to meet you'.

Veel succes met de renovatie van het dak!

Karibu,

Lambert en Benedette.

• 20 Januari 2019 - 17:49

La Petite Soeur:

Hoihoi,
    Ik vraag me af wat een rustige dag bij jullie is. Jullie blijven hard werken zelfs op zondag. Gelukkig wordt er ook lekker gegeten: frites met en dan vergeten we maar even die pompoensoep, Guus.
    Hier is het koud en ze geven sneeuw aan, maar gelukkig hebben we nog de mooie bloedmaan vannacht. Moeten we wel vroeg voor op maar dan zie je ook iets unieks aan de hemel.
    Doei weer,
    Ria

• 21 Januari 2019 - 09:50

Gertie :

Mich der uns ff goot veur gezat..........wat un verhoale, geweldig sjiek um te leezu, hie in sint gietere is t kaaijt, alhoewel t zunnuku sjient wel good, bie uch och begriep iech, en t leevu get zunnu gaank. Desalneettemin: num uuch in ach, want iezer is neet met han te buigu. Werrek en geneet.
    Toedeloe pieps jèh wat sjijfstu op dees plaats he. Haha

• 21 Januari 2019 - 12:13

Tielke:

Ik zag een schitterende opkomende zon boven een berijpt plateau van Margraten toen ik daar vanochtend moest werken. Afrika is boeiend, maar rijp en zon in het Limburgse heuvelland is ook schitterend. Uit nostalgie voor jullie frites en mayonaise heb ik een papaya en mango gekocht en mij dat lekker laten smaken, denkend aan jullie en aan dat leuke standje onderweg van Nairobi naar Nyeri. Zijn jullie daar nu ook weer aangeland? En Guus, was je weer vleeskeurmeester in de stad? Heb je de vliegen verjaagd?
    Laat de kok alles maar goed heet klaarmaken dan kunnen die pillen ook in de laatjes blijven.
    Geniet van de maandagrust, van black monday zullen jullie geen last hebben. Tielke

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014