Hakuna matata - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Hakuna matata - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Hakuna matata

19 Januari 2019 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal,
Vandaag weer een lange dag gemaakt maar het was gezellig met zoveel mensen om ons heen.
’s Morgens kwamen 2 Masai jongens vragen of ze voor ons mochten werken. Ze hadden ruim anderhalf uur gelopen van thuis.
Ik heb ze maar aangenomen en ze voldoen prima.
Het werk schiet goed op maar er is nog veel te doen.
Vorige week toen we bij de smederij in Nanyuki waren hebben we de wachttijd benut om een zonneboiler dealer te bezoeken. Het was een Chinees die in de liefde gevallen was in Kenia en daar twee bedrijven opgestart heeft. Een voor dakplaten en een voor zonneboilers.
Hopelijk arriveert onze container op tijd en anders hebben we een alternatief voor Hugo om alsnog een zonneboiler te installeren, levering kan binnen een dag en we kunnen hem laten monteren of dat zelf doen. Hij was alleen wat duur met zijn pompen maar mijn olifanten geheugen voor materiaalprijzen heeft me weer eens geholpen. Bij een hindoestaanse techniek winkel zijn eerste klas Italiaanse pompen te koop voor een Hollandse prijs. Al met al interessant genoeg om met Hugo bij deze zaken op bezoek te gaan.
De geiten die we gekocht hebben vorig jaar zijn nu naar een wei bij het weeshuis verplaats. 2 geven er melk, de derde nog niet. Dat is een jonkie. Vorig jaar is een oudere geit na de bevalling gestorven en een van de tweeling die geboren werd. We hebben er dus nog steeds 3. Ik zal proberen volgende week een paar foto's van de geiten door te sturen.

Op de werkplaats hebben we nu ook een koelkast uit een van de containers, plezierig om de kaas en het vlees voor de lunch in conditie te houden. Drank koelen kan natuurlijk ook om de jongens die volgende week komen gerust te stellen.
Morgen doen we het iets rustiger aan volgens de planning maar in Kenia loopt niets volgens schema dus we zullen wel zien wat de dag brengt.
Hakuna matata.
Guus.

• 19 Januari 2019 - 15:00

La Petite Soeur:

Hoihoi Guus en natuurlijk hoihoi aan de rest,
    Zoals beloofd even een verslagje van bezoek aan ma Doortje. Toen Mathieu en ik binnenkwamen was Giel er ook. We hebben nog even gekletst. Met hem is alles goed en hij is nog geen opa, hihi. Met ma Doortje was ook alles okè. Ik had oude foto's meegenomen, die hebben we uitvoerig bekeken. Dat vond ze erg leuk. Toen ik zei dat jij, Guus, in Kenia was, trok ze haar bekende gezicht van afkeuring. Het is me toch ook een madammeke.
    Lijkt me een strak plan om het morgen, zondag-rustdag, rustiger aan te doen. Jullie hebben al zoveel gedaan.
    Doei weer vanuit een koud Vlijmen,
    Mathieu en Ria

• 19 Januari 2019 - 16:08

Ilse:

En het harde werk kent geen eind zien wij zo! Gezellige en nuttige dagen hoor!
    Veel plezier samen en succes met alle kluswerkjes! Steeds meer daagjes aftellen tot laur en de rest komen.

Bij ons is het inmiddels letterlijk ijskoud en kraakhelder winterweer. De verwarming draait behoorlijke touren in dit oude huis... nu de open haard aan, daar kunnen jullie je nu natuurlijk even niks bij voorstellen lijkt me ;)

We kijken weer uit naar het volgende verslagje!

Groetjes van de flierman en -meisjes!

• 19 Januari 2019 - 18:39

Dirk En Laura:

Hard werken daar! Voorbereiden op de rest van de club! Wij volgen jullie vanuit Mestreech:)! X Dirk en Laura

• 20 Januari 2019 - 06:43

De Drie Musketiers Uit Vlijmen:

Goedemorgen vanuit Vlijmen,

Mooi om al jullie avonturen weer allemaal mee te krijgen Guus.

We zijn benieuwd naar de fotos van de geitjes. Succes daar en geniet van al het mooie werk.

Groetjes Pauline, Josèphine en Michiel

• 20 Januari 2019 - 06:43

Hallo allemaal.
    Houden jullie je ook aan de rustdag?? Gaan jullie naar het weeshuis? Ik ben benieuwd hoe het met iedereen gaat. Stuur wat foto's van de kinderen door.
    Gisteren was ik als lectrice aan de beurt en heb de vrijheid genomen om volgende tekst voor te lezen:
    Ik wil ook denken aan de : "Afrikagangers" dat ze mooie dingen mogen doen, en aan de groep die maandag vertrekt, dat ze een goede reis hebben en van "hierboven" de kracht krijgen die ze nodig hebben, en dat iedereen weer gezond mag terug komen.
    Dat wil ik jullie toch even meegeven.
    Het heeft hier flink gevroren, maar nu schijnt de zon. Met andere woorden: helder winterweer.
    Ik lees dat Ria je op de hoogte houdt wat oma Doortje betreft ( vorige week zei ze ook al: wat gaat hij daar toch allemaal doen? Hij maar werken en die "zwarten" niets doen en er maar meerdere vrouwen op na houden!!) en dat Giel nog geen opa is en Marianka nog geen oma.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes Maria en Bobby.

• 20 Januari 2019 - 08:31

Tieke:

Wat een super verhalen! Heerlijk om te lezen en zo "bij te blijven". Hier leven we als pensionado's. Gisteren een Carnavalsavond vol dolle pret, foute grappen en een hoop onzin om eens lekker te lachen.
    Ben benieuwd naar de foto's van de geiten. Wie melkt? Gaat een van de oudere kinderen dat doen? En wat doen ze met de melk?
    Frisse groet uit een strakblauw Eijsden en vergeet niet te genieten van de zondagsrust...

• 20 Januari 2019 - 16:36

Lambert :

Jambo rafiki,

Succes, kanjers. Jullie verrichten samen waardevol werk. En promoten onze Stichting Jambo Hakuna Matata. Ik wens jullie HAKUNA WASA (Geen problemen). Zeker als een Keniaan de tijd neemt, en iets later dan de afgesproken tijd op de locatie verschijnt. Wellicht is er dan het woord POLE (Sorry).

Vergeet niet de troef bij een te hoge prijs: HAKUNA PESA (Geen geld). Trouwens, het tegoed voor een Keniaanse mobiele telefoon is BAMBA ;-).

Kwaheri,

Lambert en Benedette Bwonya.

Verslag uit: Kenia, Nairobi