Boem, boem en krak en nu is het klaar - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Boem, boem en krak en nu is het klaar - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Boem, boem en krak en nu is het klaar

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Stichting

29 November 2017 | Kenia, Nairobi

Hallo allemaal,
Vandaag hebben we de computerklas op Millimani School=school op de berg opgeleverd, inclusief computertafels en verlichting. Net voordat we klaar waren kwam de chief van Chaka zijn opwachting maken om over de watervoorziening in ons weeshuis te praten. Omdat hij dankbaar was voor wat we voor zijn gemeenschap deden wilde hij ons voorrang geven bij de aanleg van de gemeentelijke waterleiding. Ze hebben net een waterput geslagen van 200m diep maar de afstand tot ons weeshuis is erg fors dus ik heb hem beleefd gezegd dat we wachten op de rest van onze buurt gezien de forse investering voor de aanleg. Tevens wilde hij onze stenen kopen. De zoveelste potentiële klant.
In de rolstoelwerkplaats is de elektrische installatie klaar om de meter te installeren en dat gebeurd hopelijk morgen.
In de middagpauze hebben we Bertwin geholpen met het lassen van een trap. En toen kwam er een oude Isuzu truck met een zware Palfinger kraan erop om de machines op te laden. Mijn grote vierzijdige houtschaaf werd uit de container gesleept en in de takels gehangen. Ik kon het niet mee aanzien: hebben ze zes meter ruimte en plaatsen ze de hijskettingen net over een schakelaar. Bij het optillen gebeurde wat moest gebeuren, de kettingen gingen schuiven en de machine kwam met een klap op de grond terecht.
Toen begon het te donderen.......en te stortregenen. Een grote modderpoel.
Na de regen hebben ze een tweede truck volgeladen en om tien uur vanavond was alles klaar voor transport. Ik heb ze verboden in het donker af te laden dus de trucks staan nog op ons terrein en morgen gaat het spel verder.
De oprit van de rolstoelwerkplaats is klaar en het is nu een gebouw met allure.
We hebben nog een laatste ronde langs de Millimani school, de rolstoelwerkplaats, en het weeshuis gemaakt. En tenslotte nog een kort bezoekje aan Esthers weeshuis waar we grind hebben laten strooien op de modderige ondergrond en ook daar ziet het nu veel mooier uit. De gehandicapte Mozes lag op bed en had de grootste pret.
We zijn moe maar hebben allemaal een goed gevoel over de afgelopen weken en nu gaan we nog een aar dagen nop safari.
Groetjes,

• 29 November 2017 - 20:46

Lieve:

Superwerk weer verricht! Geniet van de welverdiende safari!A presto!!

xxx Lieve

• 29 November 2017 - 21:29

Ria:

Hoihoi weer,

Het zit er bijna weer op.
    Er werd weer gewerkt, non-stop.
    Wat een werk werd er weer verricht.
    Alles is weer opgekrikt.
    Nu nog lekker genieten van de safari.
    Nee, Guus niet met een Ferrari!
    Bijna zien we jullie weer.
    Tja, de tijd gaat als een speer.
    Veeeeel plezier daar nog.
    En tot een volgende inlog!
    Dag hoor.

• 29 November 2017 - 22:33

Cees:

Indrukwekkend. ‘Daar wordt iets groots verricht’. Hulde!
    Geniet er nog maar even van.
    Hartelijke groet,
    Cees

• 30 November 2017 - 06:55

René Houben:

Veel plezier op jullie safari na jullie geweldige gedane arbeid !

Groeten van Annie en René

• 30 November 2017 - 10:14

Laur:

Hoi,

Een mooi finale. Het verhaal van Guus geeft goed weer hoe en in welke omstandigheden in deze contreien gewerkt en samengewerkt wordt. Alle hens aan dek en doorgaan tot de laatste verblijfsseconde. En dit in de wetenschap dat iedereen er, op welke manier dan ook, beter van wordt. Wij denken dat deze groep als geheel kan terugkijken op een geslaagde trip. In praktische zin is veel gebeurd, maar ook zijn wat de samenwerking betreft weer nieuwe dwarsverbanden gelegd. Met andere woorden, we kunnen weer verder.
    En wat die safari betreft .... doe dat, net als het lossen van de machines, toch ook maar bij daglicht.

Groet,
    Anja en Laur

• 30 November 2017 - 11:49

Annie:

Beste allemaal,

na gedane arbeid is het goed om te gaan genieten....rusten....terugblikken....
    Heel veel plezier deze laatste dagen op buitelandse bodem!
    Een aandachtspuntje voor vrijdag 1 december...... Voor Maria is het die dag 45jaar geleden dat zij begon aan haar werkzaam leven in de zorg!

• 30 November 2017 - 11:53

Annie:

Een stukje bericht geeft hij niet weer bovenstaand....

Van harte gefeliciteerd Maria!!!!

Groetjes, Annie

• 30 November 2017 - 16:37

Mia En Frans:

Fijn om te lezen dat bijna alles goed is gegaan en dat jullie met een heel goed gevoel op safari gaan.
    Op de foto

• 30 November 2017 - 16:39

Mia En Frans:

Op de foto`s ziet het geweldig mooi uit.
    We wensen jullie nog mooie dagen en een behouden thuisreis.

mvrgr, Mia en Frans

• 30 November 2017 - 19:58

Tamara Reep:

Het zit er weer bijna op. Wat hebben jullie weer veel werk verricht.
    Ik wens jullie nog een paar fijne dagen en een goede en veilige terugreis.

Tamara

• 02 December 2017 - 13:00

Niek Bergmans:

Jambo, wat een prachtige oprit voor de rolstoelwerkplaats! Er is veel gebeurd in 3 weken! BRAVO

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2036