Soms werkt en soms werkt het niet - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Soms werkt en soms werkt het niet - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Soms werkt en soms werkt het niet

Door: Guus

28 November 2017 | Kenia, Nairobi

Vanmorgen zijn Judith, Marijke, Ton en Niek vertrokken voor een korte strandvakantie in Mombassa.
Ankie en grote Guus zijn verder gegaan met de elektrische installatie in de rolstoelwerkplaats.
Diezelfde Guus heeft gisteren mijn nieuwe steenpers machine gerepareerd. De Chinese fabrikant heeft een spie op de motoras niet goed gefixeerd waardoor de koppeling met de 3 hydroliekmotors verbroken werd. Geen probleem voor onze techneut. En passant krijgt Bertwin les in het verwisselen van remblokken en trommelremmen van hem.
Vandaag zijn de eerste stenen met de nieuwe machine gemaakt. Na wat aanloopproblemen zijn de stenen nu al van goede kwaliteit, mijn Keniaanse manschappen hebben plezier in de productie ervan. Stenen maken kunnen ze maar van electriciteit hebben ze geen verstand. Ze kregen de zandzeefmachine niet aan de gang. Bij inspectie bleek dat ze alweer eens een kabel "verrekt" hadden en en dat die kabel 2 mannelijke stekkers had en de machine een vrouwelijke. Erger was dat de fasedraad op de aarde was aangesloten. Het klipje van de aardkabel was verbogen met geweld en toen ik dat probeerde te herstellen kreeg ik een stroom opdonder vanjewelste van de condensators van de machine. Ik sodemieteren en zij het grootste plezier. Enfin daarna liepen beide machines als een klokje en hebben ze vandaag 300 stenen gemaakt als proef.
Het computerlokaal is bijna klaar. Toen we vanmiddag kwamen om de verlichting en de stopcontacten aan te leggen en de computertafels te installeren was het plafond nog maar half klaar.
Vandaag heb ik niemand ontslagen en weer aangenomen want soms werkt dat maar soms werkt het niet.
Jef en ik hadden de computertafels binnen een uur aan de muur gefixeerd en de werkbladen gemonteerd waarna de werklui ze als steiger gebruikten voor het plafond. Tussen hun rotzooi en benen door hebben we de elektriciteitsaansluitingen gemaakt. Alles zit onder de troep, ze ruimen niets op maar toen ik er mee schermde morgen Maria mee te nemen om hun te leren poetsen was het snel beter.
Morgen gaan alle machines vanuit de containers naar de rolstoelwerkplaats. Daarvoor wordt nu op het laatste moment de oprit gemaakt. Vandaag was de inauguratie van de nieuwe oude president van Kenia en daarom was het moeilijk om aan wegenbouwmateriaal (balast)te komen. De meeste bedrijven waren wel open maar transport was lastig te regelen.
De afgelopen weken heb ik vaak gescholden dat de Kenianen te langzaam werken en/of spullen te laat leveren; alleen als ze geld moeten krijgen dan bellen ze soms wel vijf keer op een uur op wanneer ze het telefonisch overgemaakt krijgen.
Daar heb ik nu een truc op bedacht door te zeggen dat ik een blanke Kikuyu (van een Kenianse stam) ben en dus wacht tot ik tijd en vervoer heb. Soms werkt dat en soms werkt dat niet.
En ja, ik vind de Keniaanse werklui inderdaad langzaam. Ze doen hun best om mij bij te houden. Soms lukt ze dat, maar vaak ook niet, ben ook niet snel content.
Ondanks dat hebben we toch heel wat voor elkaar gekregen de afgelopen weken.
Morgen volgt de finale qua werken en zal dan proberen wat foto's toe te voegen.
Voor nu lala salama /lekker slapen.
Kleine Guus.

• 28 November 2017 - 20:56

Ria:

volgens mij treffen er ook bij deze werkreis weer twee werelden op elkaar: de werkwereld van mijn grote broer Guus en de werkwereld van de Keniaanse werkers. Ik zie al helemaal voor me hoe Guus zich kan ergeren aan hun werkmentaliteit. En dan ook nog een stroomstoot krijgen. Wat een toestand, toch. Van de andere kant wat wordt er toch ondanks deze botsingen tussen twee werkwerelden veel bereikt door jullie allen. Dat geeft de burger moed. Succes morgen met jullie taken.
    Groetjes,
    La petite soeur

• 29 November 2017 - 10:06

Ben helemaal trots op jullie! Wat een fantastisch tempo hebben jullie er vandaag uitgehaald! Wat zullen de kinderen genieten in het nieuwe schooljaar! Is Rahab nog gekomen met patiënten voor de postoelen en de rollators? Stuur je ook wat foto’s van de rolstoelwerkplaats naar Sander van Doorn? Geniet van de rust in dr Masa Mara

• 29 November 2017 - 10:12

Leni:

Hoi Guus en Maria,

met plezier heb ik weer de verslagen gelezen!
    Tja Guus, soms werkt het, soms niet...... daar weten we alles van zowel in Kenia als in Sittard en overal....
    Maria, je hebt er de wind goed onder maar om nou als dreigement gebruikt te worden..... en je maakt nog wel zo'n lekke lunchpakketten! We wensen jullie een goed afronding en weer een goede reis terug naar Nederland waar het een stuk kouder is.

• 29 November 2017 - 19:43

Frans En Ria:

Hallo allemaal,
    Wat fijn om jullie verslagen te lezen en mee te leven wat er weer voor werk verricht is.
    Denken dat jullie toch met een goed gevoel weggaan in Nyeri.
    Wensen jullie nog een paar mooie dagen in Masai Mara en geniet er van.
    En alvast weer een goede terrugreis naar Nederland.
    Groetjes Frans en Ria.