Weekend - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Weekend - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Weekend

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Stichting

26 November 2017 | Kenia, Nairobi

In Afrika betekent weekend eigenlijk niet dat je niet hoeft te werken. Dus zaten we zaterdagochtend om half negen aan het ontbijt... Grote Guus ging als gezegd het probleem met de stroom oplossen, Ton ging even kijken naar de voortgang op de bouw en de rest ging aan de slag in het weeshuis.
De heren hebben even gekeken wat er nu precies nog moet gebeuren en Marijke en ik hebben nog een aantal tekeningen op de muren gemaakt. Na alweer een heerlijke lunch van onze kok hebben we de groep verdeeld. Bertwin, Marijke, Ton, Niek en ik zijn de stad in gegaan en de rest van de groep bleef achter om nog wat klusjes rond het huis te doen. De kwaliteit van de stenen die op de bouw gebruikt worden, is blijkbaar zo goed dat er mensen aan de poort staan om ze te kopen. Dus werd de baksteenmachine aangezwengeld en is de productie begonnen.
In de stad hebben we een rondje gemaakt over de markt en zijn vervolgens lekker een hapje gaan eten. Nyeri is een lekker chaotische handelsstad waar tot het volledig donker is van alles te doen is. Leuk om deze stad ook eens te beleven.

Vandaag zijn Bertwin, Jef, Maria en Guus flink aan de slag gegaan in het weeshuis. Het huis van onze lieve kinderen is alweer bijna volledig stootproof. Grote Guus heeft hoog bezoek van zijn dochter Ankie die tot het eind van de reis bij ons zal blijven. Vanmiddag heeft Rachel Ton, Marijke, Ankie, Niek en mijzelf meegenomen om te gaan hiken naar een waterval. Wow, dat was een indrukwekkende tocht! Omdat het net geregend had, hebben we een heel stuk gegelibberd en gegleden langs een pad van zon 40 cm breed. Heerlijk! De waterval op het eindpunt was adembenemend! Ik hoop dat het straks lukt om nog enkele foto’s te uploaden zodat jullie een indruk krijgen van deze wandeling.

Het weekend zit er weer op. Fijne week allemaal!

Groetjes, Judith

• 27 November 2017 - 08:35

Ria:

Hoihoi,
    jullie hebben zo te lezen lekker genoten van jullie weekend en toch ook weer gewerkt. De foto's die nu op de site staan, zijn al het bekijken waard.
    Voor Guus en Maria: de groetjes van ma. Ze was gisteren samen met Mathieu en mij bij Huub voor zijn verjaardag. Ze had het goed naar haar zin en ik moest jullie de groeten doen. Bij dezen :).
    Maak er deze week weer een goede week van en tot een volgende verslag.
    groetjes,
    Ria

• 27 November 2017 - 17:47

Niek Bergmans:

Met plezier lees ik dat de persstenen van zo'n goede kwaliteit zijn dat iedereen komt kopen. Guus heeft ondernemerschap en een vooruitziende blik getoond. Bravo. De foto's van de muren van het computerlokaal zien er prima uit.

• 27 November 2017 - 18:34

Stichting JHM:

Nou dat werd dus een weekend waar je met volle tevredenheid aan terug denkt, lijkt mij.
    Ik stond in de regen mijn kleinkinderen aan te moedigen. Het heeft gewerkt want ze wonnen met 5-2 bij de F-jes. Toen nog het Sinterklaashuis. Ben nu helemaal in de pepernotensferen.
    Hoe was de 3e maandag voor jullie? Gefeest met Niek? Afscheid genomen van de kinderen?
    Ik wens jullie: Marijke, Ton, Judith en Niek een fijne treinreis naar Mombasa en nog heel veel plezier. Tielke

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014