De geit - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu De geit - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

De geit

Door: Tielke

Blijf op de hoogte en volg Stichting

22 November 2017 | Kenia, Nairobi

Efficiëntie

Vandaag zijn we gestart met weer een heerlijk ontbijt van Mister Buffalo met een gekookt eitje, wentelteefje, worstje, brood van Maria en "Hollandse kaas", made in Kenia. Ter afsluiting mango's en sinaasappelschijfjes.
Het is hier een huis een drukte van belang: Guus jr. en Jef maken spanten (foto), Niek een postoel (foto). Judith en Marijke zijn naar het weeshuis en hebben daar schtitterende tekeningen gemaakt op de muren van de meisjesslaapkamers en Bertwin en Guus sr. naar de rolstoelwerkplaats waar de tl-buizen al bijna branden. Om 11.00 bezoek Hospice (foto) in het centrum van Nyeri waar we de mogelijke samenwerking hebben besproken rondom rolstoelreparaties. Ik kan nog niet met zekerheid zeggen of dat een succes gaat worden. Hun technische man is er pas vrijdag. We moesten natuurlijk wel samen met hun team op de foto. De drie musketiers hebben hier aan huis flink gewerkt en de poten van alle gelaste tafels geverfd. Ze hebben genoten!
Vanmiddag hebben we twee geiten gekocht!!!! Een daarvan is zwanger.
Ze woonden in een paradijselijke omgeving midden tussen het groen. De boerderij was schitterend op z'n Afrikaans. Op een gegeven moment kwamen kinderen aangerend uit alle hoeken en gaten en natuurlijk zingen als dank voor het kopen van de geit.
Later gingen we naar een 2e boerderij maar de aangewezen geit vonden we te smalletjes en hij had volgens Bertwin te weinig uier. In die geitenstal stonden veel mooiere geiten. Eentje met een lief hoofd en prima "figuurtje" vond ik veel mooier maar meteen werd de prijs opgedreven, vast en zeker omdat ik een mzungo ben.
Dat doen we dus mooi niet. Dus, nu "vooruit met de geit". We hebben er veel plezier over. Bertwin heeft een melkdiploma dus die is morgen de klos....
Tot dan, Tielke

• 22 November 2017 - 19:50

Ria:

Hoihoi weer,
    ik zat nog te werken en wat een leuke manier om even te pauzeren: jullie verslagje komt binnen en ik kan het weer met veel plezier lezen. Ik zou zeggen vooruit met die geit en voor Bertwin... succes met het melken morgen!
    Tot een volgende keer weer.
    groetjes,
    Ria

• 22 November 2017 - 19:58

Cees:

Een beauty, die geit!
    Ze zouden haar spotty kunnen noemen!
    Jammer dat haar uier niet te zien is.
    Hartelijke groet,
    Cees

• 22 November 2017 - 20:12

Tamara Reep:

Wat gaat het hard. En wat goed dat de jeugd erbij betrokken wordt.
    Het is iedere keer weer leuk om te lezen wat jullie doen en gedaan hebben op z'n "Afrikaans".
    Jef, Manuela mist je iedere dag en hoopt dat ze je snel weer ziet. Natuurlijk missen Justine en Florance jou ook.
    Groetjes
    Tamara

• 22 November 2017 - 22:00

Lambert Geurten:

Jambo Tielke,

Nu nog op zoek naar een kip, kuku in ki-Swahili ...

Karibu.

Lambert Geurten en Benedette, David en Marion Bwonya.

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014