Droomstart Jambo Hakuna Matata reis Kenia 2017 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Droomstart Jambo Hakuna Matata reis Kenia 2017 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Droomstart Jambo Hakuna Matata reis Kenia 2017

Door: Januari groep

Blijf op de hoogte en volg Stichting

22 Januari 2017 | Kenia, Nairobi

Beste allemaal,

Wat een begin. Op weg naar Kenia met een supergemotiveerde groep mensen om daar een vervolg te geven aan het werk van de zogeheten
"novemberploeg". Reis prima verlopen. Omdat we een nachtvlucht hadden hebben gehad en dus vroeg in de morgen zijn gearriveerd hebben we maar besloten meteen aan de slag te gaan. Meteen een schooltje bezocht in Karatina: " Hopeful Junior College". Een hele mooie en veelbelovende naam voor een piepklein schooltje waar men de zaken naar omstandigheden heel goed op orde heeft.

Vandaag eerste productieve dag gehad; na een goed ontbijt van Kata aan de slag om de containers uit te laden, en alle dozen te sorteren in twee tenten; we hebben een heuse kleine feesttent die goed van pas kwam want we hebben ook al een stevige regenbui over ons heen gehad! Na de lunch met zijn allen naar het weeshuis om te bekijken wat daar deze week allemaal gebeuren moet. Het was als vanouds hartverwarmend om te zijn hoe blij en uitbundig de kinderen aan de slag gingen met het meegebrachte speelgoed. Leuke verassing voor ons : mr. Thuku en zijn vrouw waren er ook om ons te verwelkomen en ze hebben ons uitgenodigd om later deze week bij hen thuis te komen lunchen.

Later op de middag nog even gestopt bij de rolstoelwerkplaats in aanbouw. Het dak is gereed en nu hoeft er alleen binnen nog afgewerkt te worden en dan kan met de inrichting van de werkplaats gestart worden; het is een prachtig gebouw geworden.

Morgen gaan we terug naar het weeshuis en blijven de techneuten van de groep in het weeshuis om de afvoergoten te vernieuwen en te beginnen met het maken van verhogingen voor de watertanks.
Anderen gaan intussen een paar primary schools bezoeken om alvast te bekijken op welke plekken computers geleverd gaan worden en wat er nog aan voorzieningen geregeld moet worden om alles goed werkend achter te laten.

Kortom, iedereen heft het ontzettend naar de zin en dat werkt enorm motiverend.

Groet van de " januariploeg": Thijs, Jo, John, Gerda, Sjang, Jos, Joey en Laur

• 22 Januari 2017 - 20:15

Lieve:

Veel succes aan de januari-ploeg!!!

Groetjes,
    Lieve

• 22 Januari 2017 - 20:17

Maria:

Hallo allemaal.
    Al een verslag: wat goed van jullie!!
    We blijven jullie volgen en zijn benieuwd hoe alles verloopt.
    Heeeeel veel plezier en voor iedereen veel groeten.
    ps, wat vinden de "nieuwelingen" ervan? Veel indrukken denk ik.
    Groetjes vanuit een winters St. Gietere waar vanmiddag de nieuwe prins werd geïnstalleerd.
    Hij landde met een helikopter op het voetbalveld.
    Maria.

• 22 Januari 2017 - 20:29

Rob En Lisette:

Veel succes met jullie werk en geniet ook een beetje van de reis.

• 23 Januari 2017 - 08:35

T Pittie:

Leuk om dit te lezen. Veel succes en een leuke tijd samen.

• 23 Januari 2017 - 09:41

Tielke Ausems:

Super! wat fijn om te lezen hoe jullie start is verlopen. Ben heel benieuwd hoe het was in de rode tent. Staat hij nog overeind? loopt er weer water naar binnen? Toch goed bruikbaar bij het leeghalen van de container?
    Ik popel om terug te gaan naar Kenia om de rolstoelwerkplaats te helpen inrichten. Was de vloer aan de rechterkant (timmerwerkplaats) ook al gestort? Mooi geworden?
    Gerda veel succes met de gezondheidscontrole van de kinderen. Ben benieuwd naar de droogbedtrainingen!
    Door Lucy speciale groeten en een dikke knuffel voor het jonge volkje, speciaal voor Lilian.

• 23 Januari 2017 - 11:47

Ria Maarschalkerweerd:

Wat geweldig om te lezen. Fijn om op de hoogte te blijven van jullie geweldige werk. Heel veel succes nog en natuurlijk ook veel plezier.
    Hartelijke groeten, Ria Maarschalkerweerd.

• 23 Januari 2017 - 15:20

René Houben:

Goed om te lezen dat jullie goed zijn gearriveerd en vol enthousiasme aan de slag zijn gegaan. In aansluiting op het nieuws van Maria dat de jubileumprins deze keer uit de lucht is komen vallen. De naam van de prins is Barry (van Vlokhoven). Ook hij was heel enthousiast. Ik probeer je in een andere reactie enkele links mee te sturen.

Groeten,

Annie en René Houben

• 23 Januari 2017 - 18:02

Sigrid Van De Graaf:

Veel succes met deze 'expeditie'. Geef de kinderen in het weeshuis een extra dikke knuffel van ons! Wij zijn nog steeds onder de indruk van hun hartverwarmende vrolijkheid en dankbaarheid dat zij mogen en kunnen zijn waar zij nu zijn. Met de oudere kinderen praten over hun toekomstwensen en perspectieven was bijzonder. Het geeft hen hoop en heeft ons ontroerd.
    Lieve groet, Merel, Fleur, Ivo en Sigrid

• 23 Januari 2017 - 18:53

Niek Bergmans:

Jambo, Hallo, als ik mijn ogen dicht doe zie ik wat jullie nu zien. Groeten Niek

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014