De tijd vliegt met het toppunt van durf - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu De tijd vliegt met het toppunt van durf - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt met het toppunt van durf

18 Januari 2022 | Kenia, Nyeri

Vandaag is er weer hard gewerkt, het verhaal lijkt daardoor eentonig te worden.
Wij als vrijwilligers zien het meer als een grote puzzel waar we elke dag een aantal stukken van leggen om zo het eindresultaat steeds beter in het zicht te krijgen. Het werken gaat met veel plezier. Frans zingt de hele dag nu de machines naar zijn smaak snorren. Bij Ger moet je van de machines de stekkers uit het stopcontact trekken anders blijft die werken. John kun je alles laten doen met af en toe een shaggie tussendoor. Eric is trots op zijn elektriciteit installatie vaardigheden. De Keniaanse werkers, (toch elke dag 7 man) zijn volop aan de gang als wij bij de werkplaats aankomen. Normaal zouden ze wachten op wat we willen gaan doen maar nu zijn ze al direct benieuwd naar welk kunstje Frans hen vandaag weer gaat leren. En ze laten zien dat ze de nieuwe handigheden ook kunnen hanteren. Ook lachen ze veel. Maar dat kan mede door de goede lunch komen die ze krijgen. Met kuku (kip) of geit veel groente en een berg ugali (warm maismeel gekookt tot een soort stijfsel). Ik geneer me soms dat ik te weinig praktisch kan bijdragen omdat ik veel onderweg ben om materiaal te kopen en allerlei zaken te regelen.
Al bij al schiet het goed op zowel met de bedden voor het opvanghuis voor kinderen met baby’s, de bedrading en verdere afbouw van het huis bij de werkplaats en bij het weeshuis waar de muur qua metselwerk af is en met het klaslokaal waar we vandaag een paar lastige bouwkundige klusjes gezamenlijk met de lokale metselaar hebben opgelost.
Ik was verbaasd over het aantal reactie op de kwisvragen van Ger van gisteren. Mijn zus beantwoorde een van de vragen gisteren in de kwis en op de foto’s van het klaslokaal kunnen jullie inderdaad de lego-systeem bouwstenen zien. Ze heten officieel interlocking Bricks.
De dag begint met een uitgebreid ontbijt met de nodige droge Frambach brother grappen die ik dan weer probeer te vertalen in het Engels naar Rachel die onze kok is en ook ’s avonds voor een uitgebreid maal zorgt. Maar hoe vertaal je nou: Wat is het toppunt van durf? Als het antwoord moet zijn: een scheet laten als je diarree hebt.
De tijd vliegt en dat is een teken dat het ons goed bevalt. Vrijdag gaan we met de kinderen van ons weeshuis op stap, waarheen blijft nog even een verrassing. Hou de verslagen maar in de gaten.
We gaan nog een voetbalwedstrijd van de Afrikacup kijken en dan op tijd slapen.
Guus.

• 18 Januari 2022 - 19:51

Lambert:

Jambo rafiki,

Kuwa na furaha na bahati nzuri (veel plezier en geluk).
    Nog twee handige Swahili woorden voor opdringerige bedelaars onderweg, Hakuna Pesa (geen geld).

Lambert.

• 18 Januari 2022 - 19:59

Hallo allemaal.ook een quiz vraag: hoeveel uren zitten er bij jullie in een dag???
    Geweldig wat jullie verzetten en sjiek dat de locale mannen zo enthousiast mee werken en ook iets opsteken wat meester Frans ze leert.
    Hier hebben ze alleen maar voordeel van.
    Is Rachel de kok? Ik dacht dat er een andere kok zou koken.
    En dan die grap over “ scheten “ laten. Hoe vertaal je dat?
    Hier gaat ook alles zijn gangetje. Als ik met Bobby ga wandelen kom ik het halve dorp tegen en wordt even bijgepraat en zo is een uur voorbij voor je er erg in hebt.
    Volgen er ook nog foto’s?
    Succes morgen en voor nu: lekker slapen.
    Groetjes aan iedereen. Maria. Bobby 1 en 2

• 18 Januari 2022 - 20:02

Le Petite Soeur:

Hoihoi,
    Wat een leuk verslag weer en jippie, ik had vraag 4 van gisteren goed beantwoord.
    Leuk om te lezen dat jullie met al dat harde werken het plezier maken niet vergeten.
    Een fijne avond en veel voetbalkijkplezier.

• 18 Januari 2022 - 20:03

Nog even: oeps. Er zijn foto’s

• 18 Januari 2022 - 21:10

Tielke:

Zie ik daar Rachel als timmervrouw? Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen ? Misschien kan ze ook het lekkere brood dat Maria altijd bakte voor jullie maken ? Laat ze jullie inwendige mens maar goed bewaken. Dank voor het verslag en de foto's. Wordt vervolgd... Groet, Tielke

• 18 Januari 2022 - 21:20

Niek Bergmans:

En de muren van het klaslokaal in aanbouw zien er zooo strak en vakkundig uit! Dat zie je niet overal in Afrika!

• 19 Januari 2022 - 10:43

Anja En Laur:

We weten zeker dat jullie weer een flink aantal van de puzzelstukjes hebben gelegd. En dat zonder dekselvoorbeeld. Klasse en complimenten voor iedereen die meezoekt en meehelpt de stukken te vinden en te leggen. Muur op hoogte, klas en huis op de rit en beddenproductie op volle toeren. We zien in onze verbeelding al de vrachtwagen met beddenonderdelen die afgeladen die lange rit naar het het tienermoederopvanghuis rijdt om daar voor de moeders en hun kinderen de verblijfsomstandigheden te boosteren. Een puzzelstuk met een gouden randje...! Voor nu wensen wij de februari-crew alle succes en plezier voor de tweede helft van deze trip die na een wel zeker onvergetelijk uitstapje met de kinderen zal beginnen. In gedachten zijn we erbij....

• 19 Januari 2022 - 11:22

Mathieu Elissen.:

wat mooi dat alles zo soepel en op een plezierige manier van werken verloopt.
    De gemetselde gebouwen zien er goed uit.
    vele mooie foto''s en op zulke manier van werken vliegt de tijd en gaan de weken weer zo voorbij.