Een dak en een zonneboiler - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Een dak en een zonneboiler - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Een dak en een zonneboiler

Door: Guus

26 Januari 2019 | Kenia, Nairobi

Vanmorgen de timmergroep afgeleverd op de school waar ze vandaag tot 60% van het dak hebben bekleed en nu ongeveer op de helft van de plafondbetimmering zijn. Af en toe komen de schoolkinderen even vol verwondering en verbazing kijken
Niek, John en Jef zijn verder gaan bouwen en tegelen. De Keniaanse jongens verwerken onder leiding van Niek 1500 stenen per dag. Een goede ploeg die vandaag van ons gele poloshirts kreeg en daarmee op de foto poseerde.
Het wordt erg mooi.
Hugo, Rachel, Laur en ik zijn naar Nanyuki gereden en hebben daar een zonneboiler gekocht als vervanging van de boiler die onderweg is in de container. Die laatste gaan we dan maar in mijn huis gebruiken.
Hugo was content over de kwaliteit en had net zoals ik vorige week al schreef een goed indruk van de Chinese verkoper. Die nam ons mee naar een Duitser die een installatie van hem gekocht had en daar zeer tevreden over was en ook over de service. Die meneer kwam trouwens oorspronkelijk uit Aachen (ïn der naehe von Voals).
Woensdag wordt de zonneboiler geleverd en we hebben dan de fundering voor de standaard van het apparaat al klaar. We zijn nog even bij het weeshuis langs geweest om te bekijken waar we de boiler het beste kunnen plaatsen. Hugo is content, Laur ook, alleen ik iets minder want ik heb verder alleen in mijn goede kleren wat kunnen aansturen en wijzen. Heb zelf eigenlijk weinig gedaan tot de avond.
Onze kok is naar een begrafenis gegaan vanmorgen en was ’s avonds tegen de afspraak in nog niet terug.
Rachel is gestart met koken. Op het menu stond runderbouillon, aardappelschijfjes en kipfilet in bacon gerold, zeg maar “blinde kip”. De aardappels hebben Ger en ik geschild en daarna heb ik ze afgebakken.
Morgen werken ze op de school gewoon door om het dak dicht te krijgen. Onze ploeg komt voor de lunch terug en daarna gaan we ’s middags iets leuks doen. Blijft voor de thuisblijvers nog even een verrassing. Al bij al een doordeweekse zaterdag waarbij Guus van Maria zich rustig gehouden heeft en niet omdat het moest maar omdat het kon.
Nog een Tusker baridi sana en dan lala salama.
Groetjes
Guus.

• 26 Januari 2019 - 17:40

Maria Van Guus:

Vol verwachting loop ik elke 10 minuten naar de computer om te kijken of er al een verslag is.
    Ik had al begrepen ( en ook al op de foto gezien) dat Guus van Maria aardappels schilde. Geen wonder dat het verslag dan nog niet klaar is!!
    Wat ben ik blij dat jullie een zonneboiler hebben zodat Hugo het werk kan doen waarvoor hij gekomen is.
    Ik ben vanmiddag nog bij zijn vader geweest en die is heel benieuwd naar de werkzaamheden van zijn zoon.
    Ik kon hem niet de verslagen laten zien, maar wel de foto van het "avondmaal".
    Ja, wat de kok betreft: laat nooit een zwarte alleen!! Dat weten jullie onderhand toch wel.
    Laat Guus maar vaker zijn "goede kleren aan", dan doet hij tenminste een beetje rustig.
    Niek amuseert zich prima, zo te lezen. Als hij maar met de werklui kan ouwehoeren, dan hoor je hem niet klagen. Zorg wel dat hij een goede maaltijd voorgezet krijgt, dan gaat hij als een trein.
    Mannen, zoals Tielke al vaker aangaf: we zouden erbij moeten zijn!! Helaas. Het is niet anders.

Houden jullie de zondagrust morgen een beetje in acht.
    Veel groeten aan iedereen. Tot morgen. Lala Salama.
    Maria van Guus en zus van Niek.

• 26 Januari 2019 - 18:21

Hoihoi allemaal,
    Ik val in herhaling maar het blijft interessant en leuk om jullie verslag van jullie werkzaamheden en soms "niet-werkzaamheden" te lezen. Het is en blijft Kenia en natuurlijk jullie "opperhoofd" Guus die jullie bezighouden maar datzelfde Kenia en hetzelfde opperhoofd zorgen ook voor het nodige vermaak. Ik kijk nu al uit naar het verslag van morgen: ben benieuwd wat de verrassing is.
    Doei, Ria

• 27 Januari 2019 - 10:31

Paul Laeven:

leuk om jullie verslag te lezen . ik blijf jullie volgen.
    Groet Paul en Inge uit Meerssen

• 27 Januari 2019 - 11:46

Ben net terug van de Gregoriaanse H. Mis met veel Latijn, ook bij de vaste gebeden. Pastoor Janssen was in zijn nopjes met een volle kerk want het was "vrijwilligersdag". Overigens is de Vastenaktie dit jaar voor Mama Alice. Frederique komt op 16/17 maart zelf in de kerken hier vertellen dat het geld van de Vastenaktie voor "water". Nou, daar hebben jullie ook behoefte aan want de put is nog niet gegraven m.a.w. toch ook eens opnieuw bij de Vastenaktiegroep aankloppen voor ONS Goede Doel...
    Zijn jullie samen met de kindertjes gaan bidden en heb je daar ook ugali gegeten?
    In ieder geval hebben wij voor jullie gebeden.
    Ik hoop dat het "voelbaar" was.
    Een hartelijke zondagsrust/groet,