Gebrek aan inspiratie? - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Gebrek aan inspiratie? - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Gebrek aan inspiratie?

Door: Robbert

Blijf op de hoogte en volg Stichting

22 Augustus 2012 | Kenia, Nyeri

Soms heb je wel eens van die dagen dat er veel gebeurd maar je niet weet wat je moet schrijven. Volgens mij heb ik vandaag zo’n dag. De hele dag zijn we druk in de weer geweest maar vandaag is gewoon mijn dag niet...

Het begon vanmorgen; door een of andere rare fout had ik mijn telefoon verkeerd ingesteld. Hierdoor stond ik om 6.30u naast mijn bed in plaats van 7.30u. Na toch maar te hebben geprobeerd te douchen (wat nog altijd niet gaat vanwege de elektriciteit) ben ik buiten maar om het huis gaan wandelen, de dag begon nog goed met een mooi zonnetje.

Nadat de rest ook wakker was geworden was het natuurlijk tijd om te gaan ontbijten. Al snel bleek het een drukke dag te worden; er ging met de hele groep verschillende projecten bezocht worden. Met Guus, Tielke, Rose en ik, begon ik de dag echter eerst in een klein hospitaal hier in Nyeri. Dit hospitaal werkt samen met ‘Wheels of the World’, een organisatie dat rolstoelen over de wereld verspreid om mensen te helpen. Aangezien de stichting wil proberen een soort fabriek op te starten in de gevangenis om daar rolstoelen nieuw te maken, kan dit een perfecte samenwerking worden. Kort gezegd, er zit toekomst in dit project!

In de tussentijd waren Maria, Gerda en Rachel naar de school waar we de badkamers opknappen, om daar kennis uit te wisselen over brood bakken. De school bakt eigen brood voor de leerlingen maar verkoopt helaas niet aan de buitenwereld. Echter, omdat wij er het project doen wilden zij ons wel een blik in de keuken gunnen en mogelijk van elkaar leren. Het resultaat mocht er in ieder geval wezen; 4 mooi gebakken broden die morgen bij het ontbijt heerlijk gaan smaken!

De rest van de groep was op weg om boodschappen te doen maar gingen eerst geld wisselen. Helaas was dat makkelijker gezegd dan gedaan; ze hebben bijna 2 uur in de rij gestaan om geld te wisselen voor Jan en Annet. Maar, het geld is gewisseld! Misschien was de reden dat het zo lang duurde misschien het voeren van de apen? Who knows…. ;-)!

Na de eerste activiteiten van de morgen werd het tijd om het weeshuis van Esther op te zoeken in de welbekende darm van Afrika. Misschien wel de slokdarm deze keer; na een lange rit diep in het binnenland over slechte onverharde wegen was de natuur als in een sprookje. Helaas was de realiteit anders. Tuurlijk, de natuur was wonderschoon, het weeshuis van Esther was dieptriest.

Zij zorgt in haar hutje voor een 20-tal kinderen, voornamelijk van moeders die door verkrachting zwanger zijn geraakt. De kinderen waren opgewekt, ook al rende ze door de modder op blote voeten (een harde ondergrond was nergens te bekennen). De reis naar dit weeshuis had 2 doelen; enerzijds om een rolstoel te leveren (die helaas niet voldeed, er komt een andere), anderzijds omdat Guus een nieuwe woonkamer gaat maken en de ondergrond gaat verharden. Nu kan ik wel veel verhalen vertellen over de situatie, of foto’s uploaden over de situatie, de werkelijkheid zal nooit kunnen overkomen. Het is triest als je mensen zo ziet zitten, zeker als je zelf ’s avonds achter een bord warm eten zit.

We waren echter nog niet klaar, in de buurt bevond zich ook een polytechnische school dat problemen had met een motor van een zaagtafel. In 2009 zijn we als Jambo Hakuna Matata hier al eens geweest om naaimachines af te leveren. Na korte inspectie en korte ondervraging, lijkt het probleem in de motor te zitten. Jan en ik zullen hier nog eens terug gaan om de motor na te kijken, waarschijnlijk brand in de wikkelingen.

Francis, de taxi-chauffeur probeerde ons op de terugweg onbewust op te vrolijken door een route te rijden langs de thee-plantages en het ene fantastische uitzicht na het andere. Zelfs begroetingen met enkele ‘locals’ hoorden erbij, een welkome afwisselingen van de beelden bij Esther.

Tijd voor lunch en het tweede deel van de dag. Na snel te hebben gegeten vertrok de rest van de groep naar de ‘male-prison’ van Nyeri. Dit is een van de 3 zwaarste gevangenissen in Kenia waar voornamelijk moordenaars en verkrachters zitten. Terwijl de groep hier een rondleiding kreeg ging ik echter naar de bank om vervolgens samen met Rachel boodschappen te doen voor het avondeten (we zouden immers samen koken). Na o.a. een zonnepaneel te hebben gescoord (en natuurlijk ook de boodschappen) werd het tijd om terug te keren naar het huis.

Op de terugweg pikten we Guus op bij de school terwijl de rest van de groep nog een bezoek ging plegen in de bush-bush om een rolstoel af te leveren. Rachel ging naar het huis van Rose om een cake te bakken, Guus en ik bleven achter om het eten te bereiden. Een primeur was waar te nemen; Guus was bezig het vlees te snijden en te braden, rijst te koken en de soep te maken. Volgens Maria zou hij nooit koken in Nyeri, het resultaat was echter anders! In de tussentijd probeerde ik de nieuw geslagen aardpin te verbinden in de meterkast. Op een Afrikaanse manier lukte het om de kabel aan de pin vast te krijgen waarna het tijd werd om Guus te helpen.

Rachel kwam terug en met de hulp van de rest van de mama’s hier (jaja ;-)!) lukte het ons om redelijk om tijd een maaltijd te bereiden; bouillonsoep, saté met stukjes biefstuk en rijst en als toetje de cake van Rachel met slagroom en druiven. Rachel en ik kregen veel complimenten maar ik moet vermelden dat we veel hulp hebben gekregen van de rest van de dames (en een enkele heer). Met andere woorden; Rachel en ik hebben respect gekregen voor de manier waarop de dames iedere dag voor 10 man koken! De hulp heb ik uiteraard beloont op passende manier; iedere ‘mama’’ heb ik een kusje gegeven (zelfs Rachel en Roos, de laatste voor het brengen van de cake).

Het was een drukke dag voor de groep met veel zware momenten. Op dit moment zit iedereen aan de tafel erover te praten, Guus is met de mannen van de bouw een pot bier aan drinken als klein bedankje.

Zoals ik in het begin zei was het voor mij ergens een slechte dag. Gelukkig heb ik iets op papier kunnen zetten maar het moest wachten tot ik mijn pinpas terug had. Deze was ik vanmiddag kwijtgeraakt, gelukkig vond ik deze terug in de auto van Francis. Waarschijnlijk uit de tas gevallen (alhoewel dat eigenlijk onmogelijk was)….

Owja, daarnaast iets wat alleen huize Dacier begrijpt; Peter, paaf en alaaf doa boave!
Gebrek aan inspiratie?

Soms heb je wel eens van die dagen dat er veel gebeurd maar je niet weet wat je moet schrijven. Volgens mij heb ik vandaag zo’n dag. De hele dag zijn we druk in de weer geweest maar vandaag is gewoon mijn dag niet….

Het begon vanmorgen; door een of andere rare fout had ik mijn telefoon verkeerd ingesteld. Hierdoor stond ik om 6.30u naast mijn bed in plaats van 7.30u. Na toch maar te hebben geprobeerd te douchen (wat nog altijd niet gaat vanwege de elektriciteit) ben ik buiten maar om het huis gaan wandelen, de dag begon nog goed met een mooi zonnetje.

Nadat de rest ook wakker was geworden was het natuurlijk tijd om te gaan ontbijten. Al snel bleek het een drukke dag te worden; er ging met de hele groep verschillende projecten bezocht worden. Met Guus, Tielke, Rose en ik, begon ik de dag echter eerst in een klein hospitaal hier in Nyeri. Dit hospitaal werkt samen met ‘Wheels of the World’, een organisatie dat rolstoelen over de wereld verspreid om mensen te helpen. Aangezien de stichting wil proberen een soort fabriek op te starten in de gevangenis om daar rolstoelen nieuw te maken, kan dit een perfecte samenwerking worden. Kort gezegd, er zit toekomst in dit project!

In de tussentijd waren Maria, Gerda en Rachel naar de school waar we de badkamers opknappen, om daar kennis uit te wisselen over brood bakken. De school bakt eigen brood voor de leerlingen maar verkoopt helaas niet aan de buitenwereld. Echter, omdat wij er het project doen wilden zij ons wel een blik in de keuken gunnen en mogelijk van elkaar leren. Het resultaat mocht er in ieder geval wezen; 4 mooi gebakken broden die morgen bij het ontbijt heerlijk gaan smaken!

De rest van de groep was op weg om boodschappen te doen maar gingen eerst geld wisselen. Helaas was dat makkelijker gezegd dan gedaan; ze hebben bijna 2 uur in de rij gestaan om geld te wisselen voor Jan en Annet. Maar, het geld is gewisseld! Misschien was de reden dat het zo lang duurde misschien het voeren van de apen? Who knows…. ;-)!

Na de eerste activiteiten van de morgen werd het tijd om het weeshuis van Esther op te zoeken in de welbekende darm van Afrika. Misschien wel de slokdarm deze keer; na een lange rit diep in het binnenland over slechte onverharde wegen was de natuur als in een sprookje. Helaas was de realiteit anders. Tuurlijk, de natuur was wonderschoon, het weeshuis van Esther was dieptriest.

Zij zorgt in haar hutje voor een 20-tal kinderen, voornamelijk van moeders die door verkrachting zwanger zijn geraakt. De kinderen waren opgewekt, ook al rende ze door de modder op blote voeten (een harde ondergrond was nergens te bekennen). De reis naar dit weeshuis had 2 doelen; enerzijds om een rolstoel te leveren (die helaas niet voldeed, er komt een andere), anderzijds omdat Guus een nieuwe woonkamer gaat maken en de ondergrond gaat verharden. Nu kan ik wel veel verhalen vertellen over de situatie, of foto’s uploaden over de situatie, de werkelijkheid zal nooit kunnen overkomen. Het is triest als je mensen zo ziet zitten, zeker als je zelf ’s avonds achter een bord warm eten zit.

We waren echter nog niet klaar, in de buurt bevond zich ook een polytechnische school dat problemen had met een motor van een zaagtafel. In 2009 zijn we als Jambo Hakuna Matata hier al eens geweest om naaimachines af te leveren. Na korte inspectie en korte ondervraging, lijkt het probleem in de motor te zitten. Jan en ik zullen hier nog eens terug gaan om de motor na te kijken, waarschijnlijk brand in de wikkelingen.

Francis, de taxi-chauffeur probeerde ons op de terugweg onbewust op te vrolijken door een route te rijden langs de thee-plantages en het ene fantastische uitzicht na het andere. Zelfs begroetingen met enkele ‘locals’ hoorden erbij, een welkome afwisselingen van de beelden bij Esther.

Tijd voor lunch en het tweede deel van de dag. Na snel te hebben gegeten vertrok de rest van de groep naar de ‘male-prison’ van Nyeri. Dit is een van de 3 zwaarste gevangenissen in Kenia waar voornamelijk moordenaars en verkrachters zitten. Terwijl de groep hier een rondleiding kreeg ging ik echter naar de bank om vervolgens samen met Rachel boodschappen te doen voor het avondeten (we zouden immers samen koken). Na o.a. een zonnepaneel te hebben gescoord (en natuurlijk ook de boodschappen) werd het tijd om terug te keren naar het huis.

Op de terugweg pikten we Guus op bij de school terwijl de rest van de groep nog een bezoek ging plegen in de bush-bush om een rolstoel af te leveren. Rachel ging naar het huis van Rose om een cake te bakken, Guus en ik bleven achter om het eten te bereiden. Een primeur was waar te nemen; Guus was bezig het vlees te snijden en te braden, rijst te koken en de soep te maken. Volgens Maria zou hij nooit koken in Nyeri, het resultaat was echter anders! In de tussentijd probeerde ik de nieuw geslagen aardpin te verbinden in de meterkast. Op een Afrikaanse manier lukte het om de kabel aan de pin vast te krijgen waarna het tijd werd om Guus te helpen.

Rachel kwam terug en met de hulp van de rest van de mama’s hier (jaja ;-)!) lukte het ons om redelijk om tijd een maaltijd te bereiden; bouillonsoep, saté met stukjes biefstuk en rijst en als toetje de cake van Rachel met slagroom en druiven. Rachel en ik kregen veel complimenten maar ik moet vermelden dat we veel hulp hebben gekregen van de rest van de dames (en een enkele heer). Met andere woorden; Rachel en ik hebben respect gekregen voor de manier waarop de dames iedere dag voor 10 man koken! De hulp heb ik uiteraard beloont op passende manier; iedere ‘mama’’ heb ik een kusje gegeven (zelfs Rachel en Roos, de laatste voor het brengen van de cake).

Het was een drukke dag voor de groep met veel zware momenten. Op dit moment zit iedereen aan de tafel erover te praten, Guus is met de mannen van de bouw een pot bier aan drinken als klein bedankje.

Zoals ik in het begin zei was het voor mij ergens een slechte dag. Gelukkig heb ik iets op papier kunnen zetten maar het moest wachten tot ik mijn pinpas terug had. Deze was ik vanmiddag kwijtgeraakt, gelukkig vond ik deze terug in de auto van Francis. Waarschijnlijk uit de tas gevallen (alhoewel dat eigenlijk onmogelijk was)….

Owja, daarnaast iets wat alleen huize Dacier begrijpt; Peter, paaf en alaaf doa boave!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 217613

Voorgaande reizen:

11 Januari 2022 - 28 Januari 2022

Terug naar nooit weggeweest

29 Oktober 2021 - 14 November 2021

November 2021

16 Januari 2020 - 05 Februari 2020

Polle polle en rap een beetje

11 Januari 2019 - 07 Februari 2019

Nyeri, Kenia Januari 2019

10 November 2017 - 03 December 2017

November 2017

21 Januari 2017 - 04 Februari 2017

Kenia Januari

12 November 2016 - 27 November 2016

Kenia november 2016

29 Augustus 2015 - 20 September 2015

Een nieuwe reis met nieuwe uitdagingen

06 Maart 2015 - 15 Maart 2015

Maart 2015

01 November 2014 - 23 November 2014

November 2014

12 Augustus 2013 - 03 September 2013

Augustus/september 2013

15 Augustus 2012 - 05 September 2012

Augustus/september 2012

01 Januari 2011 - 31 Januari 2011

Januari 2011

01 Februari 2010 - 31 Maart 2010

Februari/maart 2010

15 Augustus 2009 - 05 September 2009

Augustus/september 2009

Landen bezocht: