Parijs-Nyeri-Dakar - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Parijs-Nyeri-Dakar - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Parijs-Nyeri-Dakar

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Stichting

29 Januari 2020 | Kenia, Nairobi

Parijs-Nyeri-Dakar

Vanmorgen weer naar het weeshuis om verder te bouwen en fundering te maken voor het klaslokaal. Het had hard geregend ter plekke en er zat een vrachtwagen tot aan de as vast en een tweede vrachtwagen stond er achter en kon niet langs omdat de weg te smal en te modderig was.
Maar wij hebben Stanley, die weliswaar een waardeloze auto qua paardenkrachten heeft maar wel hele goede banden. Al glijdend en slippend zijn we de laatste 500 meter naar het weeshuis geslalomd als een skiër op een piste, soms rakelings lang ijzeren palen en houten stroompalen maar we hebben het gehaald. En ook terug naar de geasfalteerde weg.
De regen en modder bij het weeshuis haalt de snelheid eruit en verhoogd ook de kans op ongelukjes maar al bij al gaat het goed vooruit.
Na de lunch zijn we naar de maximum security prison in Nyeri gegaan voor een bezoek. 1200 gevangenen waarvan meer dan de helft levenslang hebben. De 300 gevangen die zich het beste gedragen mogen een vak leren in de timmerwerkplaats of het naaiatelier of de metaalbewerking. Vraag is of het dan niet meer een dagbesteding is voor de meesten omdat ze toch nooit meer buiten komen. Allemaal in een gestreept Charli Chaplin gevangenenpak.
Maar ze maken mooie dingen en ze krijgen de dag een beetje gemakkelijker om. Voor degenen die ooit vrijkomen is er een kans op een toekomst met de vakkennis die ze leren. Het beleid is er strenger dan ik uit het verleden gewend ben. Elke deur binnen de gevangenis wordt bewaakt nu. En af en toe werd er een gevangene uit de rij gehaald die stond te wachten voor het eten. In de li hand een bak ugali (stijve maispap) en in de re hand een bak rode kidney bonen in een hoop water dat de meeste gevangenen eraf schudden. In de goot stroomde daardoor rood water, een beetje een slachthuis idee.
De gevangenisdirectie was nieuw en afwachtend wat die gekke Hollanders kwamen doen. We mochten geen foto’s maken. Maar gaandeweg ontdooiden ze nadat ze van de nog aanwezige oudere garde bewakers hoorden wat we daar al allemaal heengebracht hadden. De timmerafdeling krijgt nog wat boormachines en klemmen en vijlen en een vlakvandiktebank van me en voor de metaalbewerking hebben we nog 2 lasapparaten. En er is nog een industrienaaimachine voor het naaiatelier. Voor de vrouwengevangenis hebben we ook nog enkele naaimachines. Daar gaan we maandag heen maar ik heb gezegd dat ik dan foto’s wil maken voor onze sponsors en kijk aan toen we vertrokken was dat opeens geen probleem meer.
Daarna winkelen voor de dagelijkse boodschappen en een afspraak gemaakt voor Daniel die morgenvroeg in een slagerij gaat meehelpen en een clinic geven. Morgen gaan we barbecueën en Daniel zal een en ander meenemen uit de slagerij.
Met JR nog enkele kranen en wastafels gekocht dus die was ook weer tevreden dat hij verder kon.
De rest van de groep hebben we even geparkeerd in een uitspanning voor een drankje en toen we terugkwamen van al dat winkelen zaten ze in het Nyeri Coca Cola park op een bankje te wachten op ons.
Blijf ons volgen, we zijn altijd benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes,

Guus.

• 31 Januari 2020 - 11:38

Anja En Laur Rutten:

Hoi allemaal,

Nyeri State Prison. Zal een indringende ervaring zijn geweest voor eenieder die er voor het eerst is.
    Mooi dat de leiding van de prison toch uiteindelijk ontdooit en het toelaat om wat foto's te maken.
    Fijn te horen dat alles, ondanks regen en modder toch vooruit gaat. We tellen de plussen en niet de minnen.
    Vanaf deze plek krijgen jullie de groeten van Lambert die nu bij ons aan de keukentafel zit. En waar gaat het gesprek dan over ..... juist over de activiteiten van Jambo Hakuna Matata Foundation .

Groet,
    Anja, Laur, Lambert

• 02 Februari 2020 - 14:21

Annemiek Baggen:

Het is altijd genieten van jullie verhalen en avonturen die jullie beleven en uiteraard van het geweldige werk wat jullie verzetten.

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014