Een maandag met een zondagsgevoel - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Een maandag met een zondagsgevoel - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Een maandag met een zondagsgevoel

28 Januari 2020 | Kenia, Nairobi

Een maandag met zondagsgevoel.
Vandaag zijn we met zijn allen weer in de werkplaats aan de houten schotten voor de geitenstal gaan werken. Ik heb nog wat extra hout besteld, een deksel voor een zinkput gemaakt, waarover dadelijk meer, plastic gekocht voor de bouwvakkers bij het weeshuis en een afspraak gemaakt oor de aflevering van een rolstoel in het centrum van Nyeri.
De schotten voor de muren van de geitenstal waren klaar tegen lunchtijd. De bouwvakkers hebben de muurtjes voor de geitenstal klaar en zijn begonnen de fundering voor de zinkput te metselen waar dan dadelijk de deksel op komt. De fundering voor het klaslokaal staat door grondwater onder water maar dat komt omdat de kleilaag vreemd genoeg wel water naar boven doorlaat maar het zakt niet weg. Daarom graven we nog 20 centimeter dieper tot we op een andere grondlaag komen en dan gaan we beton storten. Naar verwachting is dat allemaal voor vrijdag geregeld. Na de lunch zijn we naar de Nyeri Primary school gegaan waar we afgelopen jaar de eetzaal en bakkerij/keuken gerenoveerd hebben. De school heeft naast dit nu fraaie gebouw een nieuwe centrale keuken voor de hele school gebouwd die volgende week in gebruik genomen wordt. De directeur van de school kon ons niet vaak genoeg bedanken dat door ons werk de ouders van de schoolkinderen en het bestuur de moed gevonden hadden om de nieuwe keuken in eigen beheer te bouwen. Een prachtgebouw. Ook hebben we een computer lokaal bezocht waar ze nog steeds onze computers gebruiken en omdat ze daardoor een computerleraar hebben mogen ze meedoen aan een pilot met i-pads voor klas 1 tot en met 3. Er lagen zeker 50 i-pads maar de computerklas zit dan ook altijd vol met 55-60 kinderen. Enthousiaste vrolijke kinderen. Als laatste hebben we enkele slaapzalen bezocht en een van de door ons 3 jaar geleden opgeknapte douche- en toilet units. Die zagen er nog prima uit. De school ging net uit en toen was het Jef, Daniel en Guus time met highfives en aanraken van onze armen en gezichten, kijken of we echt wit waren. De kinderen zijn gedisciplineerd in de klas maar hebben het uitstekend naar hun zin. De leraren en kinderen zijn erg tevreden met onze hulp.
Iedereen van ons had een heel goed gevoel bij wat we op deze school bereikt hebben. De maandag kreeg een zondags tintje.
Van de school naar het centrum van Nyeri waar een gehandicapt en naar later bleek blind meisje in een kapotte rolstoel op een kruising elke dag zit te bedelen. Ze wordt door een broer ’s morgens gebracht en die haalt haar ook weer op als hij om 5 uur ’s middags van zijn werk komt.
Dit meisje heeft van ons een nieuwe rolstoel gekregen.
We hebben een paar verkopers in de buurt gevraagd of ze in de gaten willen houden dat de nieuwe rolstoel niet gestolen wordt.
En toen kregen we allemaal het Craubeekgevoel, de insiders weten dat kleine Guus daar het Limburgse Zwitserleven gevoel mee bedoeld. De dames zijn daarna boodschappen gaan doen en de mannen waren zo enthousiast dat ze om 4 uur nog teruggegaan zijn naarde werkplaats om aan de deuren en het dak van de geitenstal te werken. We waren pas rond 19.00 uur thuis, het was al donker. Moe maar voldaan hebben we ons het eten goed laten smaken met chocoladepudding van Rachel met slagroom en een koekje toe. Voor de liefhebbers was er daarna nog Irish coffee.
Al met al een superdag. Ik zal proberen morgen nog wat foto’s te plaatsen van vandaag.
Guus

Nog een korte toevoeging:
Zal roberen een paar anddere auteurs voor een stukje te vinden dat zal wel lukken maar plaatsen blijft een probleem, moet altijd ver naar een cybercafe rijden omeen verslag te plaatsen. Vanmiddag gaan we de geitenstal monteren en maak ik weer fotos van de vorderingen. we hebben een whatsappgroep gemaakt en Daniel stuurt van alles door waarvan ik dan weer een selectie op de site zet. Straks volgt daar weer een verslag van.

• 28 Januari 2020 - 15:46

Tielke:

Wat een feest van vrolijkheid en goede berichten! Heerlijk om te lezen nadat ik terug was uit de kerk waar we zongen bij een begrafenis. Alle energie van jullie straalt er uit en ik laat mij er graag door verwarmen. Doe zo verder.
    Hartelijke groet,
    Tielke

• 28 Januari 2020 - 18:27

hallo . Daar ben ik weer.
    Ook dit verslag heb ik met blijheid gelezen. Goed bezig!!!
    Geweldig dat de geitenstal bijna klaar is en de kinderen veel plezier hebben, alleen al door jullie aanwezigheid.
    En ook geweldig dat het op de school zo goed gaat.
    Door ons is het begin gemaakt en ze pakken het verder op.
    Dat hebben we op meer plaatsen gezien ( ook in de wijk waar het weeshuis staat) Dat is toch een beetje de bedoeling: wij geven ze handvaten en de rest is aan hun zelf.
    En: het Craubeekgevoel? Ik weet precies wat hiermee wordt bedoeld en sjiek dat dat gevoel er is.
    Ook geweldig dat dat meisje een mooie rolstoel heeft gekregen!!!
    Geniet voor mij mee, want ik vindt het jammer dat ik er niet bij ben, maar door jullie verslagen komt het erg dichtbij en ik weet zeker dat dat voor meer mensen geldt. Zeker diegene die er al zijn geweest.
    Je ziet toch alles weer voor je.
    Geniet!! Met hoofdletter en tot morgen. Maria en Bobby.

• 29 Januari 2020 - 18:06

Marly:

Wat een goed werk weer, ga zo door en blijf genieten daar!