Bokken, hout, pratsch en stub - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Bokken, hout, pratsch en stub - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Bokken, hout, pratsch en stub

Door: Guus

Blijf op de hoogte en volg Stichting

15 Januari 2019 | Kenia, Nairobi

Vandaag zijn we begonnen met het afwerken van de woning bij de werkplaats.
De electricien heeft lang werk gehad aan het herstellen van de situatie rond de gesprongen hoofdzekering.
Hij heeft alles in de meterkast losgemaakt en opnieuw aangesloten en wat zekeringen vervangen, het probleem bleef hetzelfde. Na lang proberen bleek dat een schakeling in de transformator op 600 meter afstand niet functioneerde. Waarschijnlijk is door de verkeerde aansluiting in onze meterkast zelfs daar iets misgegaan.
Kennelijk voelde de electricien zich een beetje schuldig en heeft zonder extra betaling al bijna alle kabels in de woning getrokken.
Of dat morgen ook nog zo is moeten we bezien, mogelijk dat er dan toch weer een duiveltje uit een doosje komt qua rekening. Tegen de middag hadden we weer stroom en konden Thijs en Jo beginnen met het lassen van 6 steigerbokken. Ik heb met een van de lokale handlangers 12 steigerplanken gemaakt. En Jef is Jef en die heeft een hangtoilet geinstalleerd en zich druk gemaakt dat iemand een van zijn sleutels had gebruikt en niet teruggebracht. Hij zal morgen de rest van de 2 badkamers installeren.
Doordat het af en toe regende was het buiten erg pratschig en binnen door het lassen, slijpen en timmeren erg stubbig.
Uiteindelijk waren we toch nog op tijd klaar en hebben we thuis na elkaar onder de douche het stof van ons afgespoeld.
Tegen etenstijd kwam ook de nachtwaker en Jo vroeg zich af of die overdag sliep. Thijs heeft vorige keer zijn woning bezocht en waarschijnlijk zit hij beter in onze stoel te nachtwaken dan dat hij op zijn eigen matras kan slapen. Daarna diner met kuku legs (kippepoten)en pasta. Guus eet geen pasta en kreeg frieten en Jo is geen kluiver en die had een vegetarische dag met Gedrenkt in rode wijn.
Al bij al geen slechte dag.
In Nairobi is een aanslag gepleegd opgeeist door Al-Shabaab. Hier in Nyeri 150 km verderop wordt daar behoudens Rachel niemand koud of warm van. Zo heeft iedere Keniaan hier zijn eigen beslommeringen. Maar ik ben toch blij dat we op wat afstand van de hoofdstad zitten.
Groetjes,
Guus
P.S. Bedankt voor de meelevende reacties

• 15 Januari 2019 - 16:39

Laura:

Goed om te lezen! Er wordt daar hard gewerkt. Jo is geen kluiver nee. En dirk zegt dat hij rustig aan moet doen met die rode wijn!

Groetjes Dirk en Laura

• 15 Januari 2019 - 17:07

Ria (van Ger :):

Wat geweldig om dit allemaal te lezen, zo wordt het voor ons het hele traject langzaamaan ook 'levendiger' . Het gaat allemaal op z'n Afrikaans, lees ik. Als alles uiteindelijk dan maar lukt, wordt het doel heus wel bereikt....
    Nog effe en Ger met de groep komen er ook aan ....heel benieuwd natuurlijk! Best spannend voor de nieuwkomers !

Groetjes Ria (van Ger)

• 15 Januari 2019 - 17:09

Lambert Geurten:

Voor het geval van een te hoge Afrikaanse prijs (vaak het dubbele of het driedubbele): HAKUNA MZUNGU PUMBA (Geen domme blanke) ;-). Of HAKUNA PESA (Geen geld) ;-). Veel succes in Nyeri.

Karibu,

Lambert.

• 15 Januari 2019 - 17:29

Tamara Reep:

Ja typisch Jef om zich druk maken over zijn spullen. Pap doe rustig aan, denk aan je gezondheid!
    Er wordt al hard gewerkt zo te lezen, goed bezig allemaal!! Veel succes en ik ben benieuwd naar de andere verhalen.

Tamara

• 15 Januari 2019 - 18:25

Els En Piet Pakbier:

Hallo Guus en alle medereizigers,
    Er wordt weer hard gewerkt, te lezen in de interessante verhalen!
    Heel veel succes met alle projecten!
    Groetjes uit Valkenburg van Els en Piet

• 15 Januari 2019 - 19:15

Laur:

Hoi,

Van hier kan gemeld worden dat het de volgende groep te lang duurt voor afgereisd kan worden. De mee te nemen liquide middelen zijn verdeeld dus iedereen heeft de komende nachten een mooi gevuld envelopje te bewaken. Natuurlijk, die aanslag is niet niks maar we gaan ervan uit dat we volgende week om deze tijd in Nyeri zijn.

Groet, ook namens John, Thijs, Frans, Ger en Hugo.
    Laura

• 16 Januari 2019 - 06:23

Maria Habets:

Hallo allemaal.
    Ik had gisteren op het nieuws gezien dat er een aanslag is gepleegd, maar omdat het bij jullie 2 uur later is, heb ik niet meer gereageerd.
    Nu zal wel extra controle zijn. is alleen maar gunstig.
    mannen: wel eten wat de pot schaft!!
    En : het is bekend: blijf van het gereedschap van JR af!!
    zaterdag ben ik aan de beurt om in de kerk te lezen en ben zo vrij geweest om een extra alinea toe te voegen aan de tekst: voor een goed verblijf en gezond weer thuis. (moet kunnen)
    Zo, er is weer werk aan de winkel.
    Veel plezier en werk ze.

Groetjes Maria.

• 16 Januari 2019 - 10:19

La Petite Soeur:

Hoi allemaal en Guus in het bijzonder,
    weer een leuk verslag om te lezen. Er wordt niet stil gezeten daar. En Guus, laat je niet afzetten met de rekening van de elektricien. Zo ken ik je niet grote broer :).
    groetjes weer,
    Ria

• 16 Januari 2019 - 11:22

Robbert:

Zo te horen is de JHM trein weer goed op weg! Mooi te lezen hoe zaken weer vorm krijgen, al dan niet op een Keniaanse manier! Het kriebelt toch weer om naar het nieuwe huis te komen kijken!

Doe rustig aan, geniet van de reis en geef mijn vrouw eens een stevige knuffel! Voor de rest, om in de woorden van een van mijn Keniaanse moeders te blijven, eten wat de pot schaft! Daar kwam ik ook niet aan onderuit ;-)!

Groeten,

Robbert

• 16 Januari 2019 - 14:51

Tielke:

Die aanslag, dat was even spannend, maar gelukkig zitten jullie op veilige afstand.
    En bruisend van energie!!
    Hebben jullie ook een Housemaid voor al die stub??

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014