Van alles wat - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Van alles wat - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Van alles wat

Door: Tielke

23 November 2017 | Kenia, Nairobi

Van alles wat

Deze donderdag was een dag van van alles wat. Zou het mooi weer zijn voor een safari naar Solio ranch vanmiddag? Dat zou vanochtend pas met zekerheid gezegd kunnen worden. Dus maakte Maria lunchpakketten voor Guus sr. en Bertwin die naar de rolstoelwerkplaats gingen. Daar kwam vandaag de electriciteitsman met meterkasten en de waterman voor het watermanagement van het gebouw. Jef en Ton gingen naar de bouw van de school om de spanten te plaatsen. Dat was ergodynamisch hoogbouwwerk, zonder steigers en met slechts een keukentrap. Maar de Keniaanse hulpkrachten zijn niet anders gewend en ze klauterden als aapjes over de stenen van de zijkanten. Ze werden vandaag ook weer geholpen door de drie musketiers. Marijke en Judith hebben ondertussen schitterende tekeningen gemaakt in de slaapkamers van de kinderen en ik heb me beziggehouden met " official talk" met de social worker, de bijzonderheden van de kinderen besproken en alle protocollen met haar doorgenomen. Het weeshuis krijgt een social worker toegewezen van de Jeugdzorg, maar onze Stichting moet haar wel zelf betalen. Je hebt ze persé nodig want zij is de contactpersoon tussen de Jeugdzorg, politie, kinderrechter, etc. Deze Stella die er nu is, werkt hier nu 2 maanden. Ik merkte dat ik meer wist van de kinderen dan zij... maar de huismoeders kunnen goed met haar opschieten en zijn tevreden over haar, dus waar praat ik over.
Maria heeft met de drie oudste meisjes planken geschilderd die als " stootkussen" gebruikt gaan worden bij de stapelbedden zodat de muren niet langer beschadigd worden. Voor deze tieners was dit echt een uitje. Ze mochten ook blijven lunchen, baden vooraf en aten heel goed en netjes maar waren erg verlegen en praatten nauwelijks tijdens het eten.
Daarna zijn we met ze gaan wandelen door de koffieplantage.
Ondertussen was er wat verwarring over Solio maar uiteindelijk zijn " de nieuwe vrijwilligers" toch met z'n zessen op safari gegaan.

Vanochtend was Joseph, de " huismeester/nachtwaker/ manusje van alles de geit gaan melken: heel " voorzichtig", maar Bertwin nam het over en als een volleerde farmer met melkdiploma molk hij met krachtige stralen een liter melk met een fantastische techniek. We gaan wrs vandaag de 3e geit kopen want Joseph heeft een mooie op het oog voor dezelfde prijs.
Daarover zal morgen een van de andere vrijwilligers schrijven want ik ga er vandoor.
Morgen is de dag van de rolstoelen, komt onze Mozes voor rolstoelaanpassingen en diverse andere gehandicapten in de hoop dat de mzungo's hen kunnen helpen om hun ellende enigszins te verlichten.
De volgende week, misschien morgen al, gaat de mei op het dak van het schooltje en de volgende week gaan alle machines naar de rolstoel- en timmerwerkplaats.
Wat een feest zal dat zijn, missie geslaagd!
Ik ga als eerste naar huis en vlieg vrijdagnacht, de twee koppeltjes gaan dinsdag in Mombassa verder met hun vakantie en Guus sr. en jr. , Maria en Jef gaan donderdag naar de Masai Mara. Je begrijpt dat de effectieve werkdagen en uren maximaal benut zullen gaan worden.
Ik hoop dat ook zij tevreden zijn als ze hier weg gaan. Ik ben dat in ieder geval wel en heb er van genoten hier te zijn.
Het ga jullie allen goed,

Tielke

• 23 November 2017 - 16:10

Mia En Frans:

Beste Tielke,

Je hebt weer fantastische verslagen gemaakt, fijn te lezen dat deze keer alles naar wens verloopt en jullie hier een fijn gevoel over hebben. We wensen je een behouden thuisreis.
    Voor de achterblijvers nog een mooie week.

M.vrgr, Mia en Frans uit Welten

• 23 November 2017 - 17:16

Michelle :

Lieve Tielke, bedankt voor alle gezellige verslagen en fijne terugreis gewenst!

• 23 November 2017 - 17:32

Piet En Els Pakbier:

Beste Tielke en allemaal,
    Wat een prachtige verhalen alweer en wat hebben jullie een werk verzet! Chapeau!,
    Voor jou een goede terugreis en voor de anderen nog een fijne voortzetting en ook behouden terugreis. Hartelijke groeten van Piet en Els

• 23 November 2017 - 20:28

Niek Bergmans:

Leuke verslagen lezen is het 1e wat ik doe als ik van het werk thuis kom. Groeten Niek

• 23 November 2017 - 20:37

Hoihoi,
    Tielke, dank je wel voor je amusante verslagen. Fijn dat je op een goed verblijf met veel goede (werk) ervaringen kunt terugkijken. Een goede terugreis.
    De rest van jullie blijft nog even hard werken, jullie kennende, maar vergeet het genieten van al het moois daar niet.
    Tot een volgende keer.
    Groetjes, Ria

• 24 November 2017 - 17:50

Anton En Ria Van Der Veen:

Met veel plezier de reisverslagen gelezen. Het is toch bijzonder dat jullie bereid zijn hulp te bieden. Wij waarderen dat zeer. Het doet ons, hier in Sittard, weer beseffen dat wij in een zeer rijk land wonen.
    Jullie project is iets waar je direct resultaat ziet en dat geeft veel voldoening.
    Mvrgr. Anton en Ria

• 26 November 2017 - 00:03

Laur:

Jambo,

Alle verhalen tot nu toe geven een ontzettend goed gevoel over deze trip. Er gebeurt veel en er komt, letterlijk en figuurlijk, van alles van de grond. Fijn te merken dat de betrokkenheid, ook van de "nieuwe vrijwilligers" zo groot is. En juist daar is de toekomst van JHM zo afhankelijk van. Op termijn zal onze stichting het van "nieuwe aanwas" moeten hebben. We kijken uit naar hun "live" verhalen en hun mening over deze manier van werken een paar uur vliegen over de grens.
    Wij kijken weer stiekum uit naar een nieuwe trip naar Kenia.

Groet,
    Anja en Laur

• 26 November 2017 - 09:58

Riet:

Dankjewel Lieke voor je mooie verhalen en je bijdrage aan dit project!!!