Er is er een jarig ... en verder - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Er is er een jarig ... en verder - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Er is er een jarig ... en verder

Door: Laur

Blijf op de hoogte en volg Stichting

26 Januari 2017 | Kenia, Nairobi

Geen enkele dag is eender, dus ook die van giisteren niet. Jo Munnix, een van onze paar " gouden handjes" heeft zijn eerste verjaardag op Afrikaanse bodem gevierd. En dat heeft hij geweten. Behalve onze welgemeende felicitaties en die van de thuiswacht is het onze Keniaanse vrienden weer gelukt hier weer een bijzondere dag van te maken. De hele dag was een aaneenrijging van momenten dat Jo in het klein of in het groot in het zonnetje werd gezet; de Afrikaanse zon wel te verstaan, want die schijnt onafgebroken en zorgt voor meer dan aangename temperaturen.

Het werk bij JRH nadert zijn voltooiing. De techneuten van de groep denken nog een dag nodig te hebben om datgene dat gepland is voor deze lokatie af te kunnen maken. Dat betekent dat de dakgoten en afvoeren zijn vervangen en dat de watertanks op werkhoogte zijn gebracht. John heeft alle kranen op een " zuinige stand" gezet waardoor het waterverbruik zeker zal afnemen. Zoals hij zegt: " Een kinderplasje heft geen emmer water nodig om afgevoerd te kunnen worden". En zo is het maar net ...! Stanley heeft met zijn bus welke elke rit naar JRH materialen vervoerd. Dat een enkele kastdeur onderweg van het dak is gevlogen mag geen naam hebben .... that's Africa !!!

Vandaag ook de afgesproken spullen bij de Nyeri Prison afgeleverd. Ontvangst aldaar en aansluitende rondleiding in de werkplaatsen was voor ons, en zeker voor de " nieuwelingen" onder ons een zeer bijzondere ervaring. De materialen welke daar eerder zijn geleverd hebben we "aan het werk" gezien. Hoe het voelt daar te mogen/kunnen zijn kan in woorden niet "gevangen" worden ....

Deze dag afgesloten met top 4 tot 5 gangen diner en dat onder een schitterende sterrenhemel en bijgelicht door een vuur zoals alleen locale vaklui dat kunnen aanleggen. Sjang ziet zijn jeugdjaren herleven en speelt ook graag met datzelfde vuur. " Lekker faggelen" noemt hij dat.
Al met al (weer) een zeer bijzondere dag waarover we collectief hebben vastgesteld dat er "mindere dagen in het leven zijn".
En zo is het maar net .....!!!!

Groet van "De rokende Schoorsteen"
(wat bedoelen ze daar toch mee ...?)

• 26 Januari 2017 - 06:36

René Houben:

Jo, alsnog van harte gefeliciteerd. Jarig zijn onder een Afrikaanse hemel moet al geweldig zijn, dan heb ik het nog niet over een verjaardag onder Keniaanse hemel. Nog vele jaren in goede gezondheid onder alle denkbare hemels.
    Hou het vuur brandend anders kan de schoorsteen niet roken.

Groeten,

Annie en René Houben

• 26 Januari 2017 - 08:29

T Pittie:

Proficiat Jo, ja in Afrika je verjaardag vieren is heel heel bijzonder. Ik heb dit zelf mogen mee maken. Dit vergeet je nooit meer.

• 26 Januari 2017 - 10:26

Maria:

Goede morgen allemaal. Daar ben ik weer.
    Ik weet heus wel wat jullie met de rokende schoorsteen bedoelen.
    Komen er nu meer vlammen uit de pijp na de barbeque van gisteren???
    Zo te lezen hebben jullie gisteren een feestdag gehad!!!
    Feest vieren in Afrika is heel speciaal, dat hebben we zelf ook mogen ervaren.
    Vandaag weer: Sjeng aen de geng.

Als jullie voor liggen op schema, wat gaan jullie hierna dan doen?
    We blijven jullie volgen, want we kijken uit naar jullie verhalen.
    Veel groeten vanuit een koud, maar toch zonnig St Gietere.
    Groetjes en tot de volgende keer.
    Maria.

• 26 Januari 2017 - 10:35

Tielke Ausems:

Een hartelijk proficiat. Jarig zijn tussen de kindertjes maakt het een compleet feest! Ik heb het al 2 x mogen ervaren. Geniet er dus maar dubbel van.
    Hartelijke groet aan allen, speciaal aan het kleinkind van burgemeester Duijsens. Tielke

• 26 Januari 2017 - 12:23

Maria:

Hallo laur.
    Ik was net op huisbezoek en de radio stond aan en er werd een plaatje van jou gedraaid!!
    Ik weet niet welk nummer, want ik was in gesprek, maar ik herkende wel je stem.
    Wilde ik toch even met je delen.
    Groetjes en een vruchtbare dag gewenst.
    Maria.

• 26 Januari 2017 - 14:12

Frans En Ria Frambach:

Hallo Allemaal,
    Als eerste Jo nog Proficiat, dat is toch geweldig in Kenia je verjaardag vieren.
    En wat hebben jullie al hard gewerkt schitterend we leven zeker met jullie mee.
    We wensen jullie nog veel succes en plezier samen.
    Veel groetjes aan allen uit Segietere van Frans en Ria.

• 26 Januari 2017 - 15:17

Niek Bergmans:

Hallo allemaal. Jo gefeliciteerd met je verjaardag.
    In november was onze groep ook in de prison geweest. Wat mij opviel was de menselijke manier hoe ze leefden. Ze konden dan wel de gevangenis niet verlaten, ze zijn gevangen, maar het ging er relax aan toe, en ieder had zijn dagbesteding. Enkele jaren geleden ook in de vrouwengevangenis geweest, de kinderen liepen er tussen door. Het leek wel een grote familie. Chapeau Kenia! De mensenrechten in Kenia zijn OK. Moet de Main Stream Media ook eens over berichten.

VrGr Niek

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014