Een zonnige dag bruisend van activiteiten - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Een zonnige dag bruisend van activiteiten - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Een zonnige dag bruisend van activiteiten

Door: Tielke

Blijf op de hoogte en volg Stichting

07 September 2015 | Kenia, Nairobi

Vandaag was de echte start van de rolstoeldistributie. Gisteren sprak ik met Steven af dat hij om 8 uur hier zou zijn met de eerste groep van 5 gehandicapten. Hij lachte en vroeg of 9 uur ook goed was. Hij kwam om half 10. That's Africa.
We zagen veel ellende: een meisje met misvormde vingerstompjes zoals bij lepra, mensen met geamputeerde ledematen, ernstige contracteren zo heftig dat de man op zijn billen, de benen gekromd tegen zijn onderlichaam aan zich moest voortbewegen over de rode aarde, een man met ernstige elephantiasis, spastische kinderen, slap verlamde kinderen, enz. We hebben de rolstoelen voor de kindertjes aangepast. Jef is een kei gebleken is het maken van allerlei constructies en Maria heeft aangepaste kussentjes genaaid. Maar 's middags stokten onze werkzaamheden en zagen we, tegen alle afspraken in, niemand meer.
Verder is er groot nieuws over de fair. Rachel krijgt daar een mooie standplaats op een goede plek waar zeker alle VIP's voorbij gaan komen. Guus wil er een 2e showkeuken neerzetten maar die zit nog in de dozen en pakketten. En dus moet iedereen alles uit zijn handen laten vallen en " Sjeng aon de geng".
Ook geweldig nieuws over de rolstoelwerkplaats. De vloer is gestort en de 1e hoeksteen is geplaatst.
Maria en Annemie hebben ook nog de gedoneerde naaimachines uitgeprobeerd. De meesten zijn elektrisch maar eentje is er met een wieltje opzij, te bedienen met handkracht, zo eentje waar ik in 1969 de gordijnen voor de Bollenhofse straat op naaide en die toen jarenlang op zolder heeft gestaan en nu bij de " allerarmsten van Polen" in gebruik is. Die hier staat, gaat nu mee naar het weeshuis en Maria gaat de meisjes dan lesgeven.
Inmiddels is het aardedonker en zal de Executive Officer van Nyeri Disability Network zich niet meer laten zien. Telefonisch is hij niet bereikbaar. Polle, polle, sa, sa. Ach, morgen is er weer een dag. Maar ik geef hem er wel van langs !!!
Hakuna Matata.

• 07 September 2015 - 19:25

Riet:

Prachtig, die foto van Guus. De jonge mannen brengen de kracht hij de blokjes.
    Riet

• 07 September 2015 - 20:34

Willy Crousen:

Hallo mensen, wij leven met jullie mee.
    Wat een mooie stenen Guus, en ook nog van een zeer goede kwaliteit zag ik.
    Dat wordt een prachtig complex.

Groetjes
    Willy Crousen

• 07 September 2015 - 20:47

Lieve:

Bedankt, Tielke voor je ontzettend leuke verslagen! Ongelooflijk dat jullie allemaal er toch altijd ondanks tegenslag de moed inhouden ! Proficiat voor jullie doorzettingsvermogen en jullie ongelooflijke prestaties. Jullie hebben je plaatsje in de hemel al verdiend....Dikke kus aan Guus en Maria!
    Liefs, Lieve

• 08 September 2015 - 09:40

De Meiden Van De Praktijk Habets:

Hier in Sint Geertruid gaat alles zijn gangetje. Maar hier is het niet zonnig maar BRRRR koud.
    Veel succes met het knutselen en frutselen en het bouwen van de rolstoelwerk plaats.

Groetjes Bianca en Hannah

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Een nieuwe reis met nieuwe uitdagingen

Hallo allemaal,
zaterdag 29 augustus vertrekken Tielke, Jef, Annemie, Peter, Maria en Guus weer naar Kenia.
We gaan de rolstoelen verdelen die in de container staan in Nyeri bij ons huis, Esthers rescue home afbouwen, een tuin en een waterput aanleggen bij ons eigen weeshuis, en een groot magazijn van ongeveer 30x 10 meter bouwen maar daarover later meer.
Met de laatste container zijn een aantal zeer speciale kinderrolstoelen meegestuurd en die gaan Tielke en Annemie verdelen. Zo nodig passen we de rolstoelen nog een beetje aan. Tevens zijn er nog een 24 rolstoelen voor volwassenen te verdelen en een aantal rollators en krukken.
Bij Esthers rescue home is de laatste verbouwing bijna klaar daar moeten we de tegels nog plakken op de douches en de toiletten en bekijken of we de hemelwater afvoer iets beter kunnen wegleiden van de woonruimtes zodat het er niet meer zo drassig is; dat is een mooi werkje voor Jef.
Peter gaat voor ons eigen Jambo rescue home bedden en tafels- en lessenaars maken en duurzamere keukenbladen installeren die ook met de container zijn meegestuurd.
Op verzoek van de huismoeder van ons weeshuis willen we een groentetuin aanleggen en wordt er hopelijk begonnen met de aanleg van een waterput.
Maria gaat de spullen uit de container sorteren die voor het lokale hospice bedoeld zijn. Dat is voornamelijk incontinentie- en stomamateriaal.
Voor mij zal het voornaamste project deze keer de bouw van een groot magazijn zijn voor onze toekomstige rolstoelwerkplaats en een timmerbedrijfje.
De voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang. De fundering en vloer is al enkele maanden geleden gestort bij ons vorige bezoek . Nu zijn ze in Nyeri met een speciale machine die we via onze genereuse sponsor uit Bruisterbosch gekocht hebben in Johannesburg, Zuid-Afrika stenen aan het maken voor het magazijn.
Het is een in wezen simpele techniek die ook nog eens duurzaam en geldbesparend is.
De stenen worden gemaakt van lokale grond gemengd met 8-10% cement en via de gekochte machine met 140 atmosfeer druk geperst tot stenen met messing en groef.
Het klinkt simpel maar in de praktijk duurt het toch wel een dag of tien voor je kwalitatief goede stenen maakt. Het mengsel luister erg nauw en de hoeveelheid water om de cement te laten binden is ook erg belangrijk.
De stenen hebben het voordeel dat ze zo maatvast zijn dat ze 'drystack' dat is droog zonder specie op elkaar gelegd kunnen worden gelijk legoblokken. Alleen de onderste laag en de lagen boven de ramen en deuren worden in de specie gelegd.
Op die manier sparen we ongeveer 30% cement en 30% zand en 25-35% arbeidskosten.
Op dit moment hebben onze lokale mensen in Nyeri al een kleine 7000 stenen klaar, ze zijn ongeveer 22cm lang en breed en 11,5cm hoog.
Ik hoop dat het lukt om wat foto's toe te voegen.
Voor de beta-mensen onder de lezers : de stenen testen we met een speciaal apparaat en ze hebben na 1 week al een sterkte van 3,5 mpa, ze moeten na 4 weken 4mpa hebben dus daar gaan we ruim overheen.
En als je helemaal precies wilt weten hoe het met de machine en de stenen zit bekijk dan www.hydraform.com.
al met al genoeg te doen, we houden jullie op de hoogte

20 September 2015

Druk, druk, druk, of polle. polle, polle,

19 September 2015

De samenvatting

17 September 2015

Drukke dag, met mooie afsluiting

16 September 2015

Een lange dag

15 September 2015

jong grut en stapelbedjes
Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014