You can't have it all (2) - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu You can't have it all (2) - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

You can't have it all (2)

Blijf op de hoogte en volg Stichting

11 Maart 2015 | Kenia, Nyeri

Zondag werd de dag van de bezoeken aan de verschillende projecten die de stichting heeft mogen doen. Na een relatief laat ontbijt (9u) werden achtereenvolgens het nieuwe weeshuis en Esther's place bezocht. Hierbij werd tevens de kans gegrepen direct wat orde op zaken te stellen, plan de campagne te maken en afspraken te maken. Bij terugkomst diende de eerste bakstenen gemaakt te worden. Huub had zich zaterdagavond de instructie gelezen en vol goede moed werden de eerste bakstenen gemaakt. Het bleek moeilijk te zijn om de juiste verhoudingen te krijgen, de bakstenen waren of te droog of te nat, er kon niet genoeg druk gezet worden, veel vragen, genoeg stof tot nadenken. De klapper van de dag kwam toen er in de laatste lichting enkele goede stenen tussen zaten; het begin was gemaakt!

Op maandag werd de Nyeri Primary School bezocht, in deze week proberen we hier een nieuw computer lokaal aan te leggen. Na een rondgang met de deputy werd afgesproken dat de dag erna kon worden begonnen met het maken van de infrastructuur. Daarna ging de hele groep naar het Jambo Rescue Home.... Jambo Rescue Home? Dit is sinds kort de nieuwe naar voor het pas voltooide weeshuis en volledig naar de stichting genoemd! Guus had naamborden in verschillende kleuren uitgefreesd die Huub en Piet aan de muren bevestigden. Zodoende is vanaf stand duidelijk te zien dat dit ons weeshuis is! Net als op zondag hingen de weeskinderen om ons heen en wilden spelen of meehelpen. Echter, met electrisch gereedschap en scherpe voorwerpen hebben we dit snel voorkomen voordat ongelukken vielen. Ondertussen was Jan druk bezig om diverse douches in orde te krijgen (afgebroken wasbakken en douches) en zat ik bovenop het dak om een stopcontact bij te maken. Golfplaten en een stekende zon zijn geen fijne combinatie, ik werd op het dak gestoomd terwijl Huub, Jan en Piet door de zon verbrand werden.

Voor de goede orde, het is hier zomer (andere kant van de evenaar) met temperaturen van 25 graden en een brandende zon. Over enkele dagen/weken zal het regenseizoen beginnen en komt de overgang naar de winter. 25 graden in Kenia betekent echter een warmte die bij ons rond de 30/35 graden ligt... Achja, het kan altijd echter (zoals geen internet hebben waardoor het thuisfront niet weet wat we doen).

Zoals op maandag met de deputy afgesproken stonden Jan en ik dinsdagmorgen op de school met de materialen om te beginnen. Er moest eerst gewacht worden op de directeur die vervolgens hetzelfde rondje deed zoals met de deputy. Het lokaal was nog gewoon in gebruik en we konden dus niet aan het werk. Les van de dag; maak geen afspraken met een deputy, deze heeft geen z*k te vertellen. Terwijl Huub en Piet als monniken aan het baksteenrecept werkten, gingen Jan en ik samen met Rachel en Guus mee naar Esther's place om de voortgang te bekijken. De zaken zagen er goed uit en de feeststemming werd vergroot. Feeststemming? Zeker weten! Vandaag werd Jan 58 jaar en hoe mooi is het deze op deze mooie locatie te vieren! Als cadeau werd in de middag naar Solio vertrokken.

Solio Park is ooit opgezet om neushoorns te fokken en zodoende lopen er genoeg van rond. Op een half uurtje rijden van het huis van Guus is het dus een ideale uitvalsbasis om even te ontspannen. Deze middag hadden we geluk, van impala tot buffel, van giraffe tot baby neushoorn. Zwarte neushoorns zijn behoorlijk agressief en vallen snel aan. Omdat wij op 30 meter langsreden, was het voor de dieren genoeg reden om op ons af te stormen. Voor Piet bijna het eerste en laatste bezoek aan een park, voor Jan een kers op de taart voor zijn voor zijn verjaardag. Toen we omstreeks 18 uur uit het park wilden rijden, kregen we het bericht dat er leeuwen gevonden waren. Van het park kregen we toestemming om er naar toe te rijden en daar aangekomen kwamen we bij een groep van 14 leeuwen. Aangezien er in Solio niet veel leeuwen zitten, was dit uitzonderlijk. Tijdens het avondeten werd er nog iets extra's gedaan, een kok uit een hotel had een vlaai gemaakt met daarop de tekst happy birthday Jan. Op de taart waren kaarsjes gestoken welke Jan moest uitblazen en waarna we genoten van een lekker stukje vlaai.

En dan komen we op vandaag uit, de woensdag. Huub en Piet zijn begonnen aan tafeltjes voor het Jambo Rescue Home, Guus en Rachel druk met zaken en Jan en ik konden eindelijk op de school beginnen. Met hard doorwerken waren de materialen voor de tafeltjes gezaagd, één tafeltje klaar, de infrastructuur voor het computerlokaal af en dat allemaal voor de lunch. De groep heeft er zin in!

Het is nu bijna 5 uur en ben al een dik 3 uur bezig dit verslag op internet te plaatsen. Het wil niet bepaald lukken maar goed, it’s Africa!

• 11 Maart 2015 - 15:25

Willy Crousen:

Hoi Robbert

Leuk om jullie belevenissen te volgen.
    Ik ben natuurlijk stik jaloers.
    Doe de groeten aan je reisgenoten en aan de Afrikaantjes.

Groeten
    Willy

• 11 Maart 2015 - 16:32

Astrid:

Leuk eindelijk weer wat te lezen, ik begon al te twijfelen of ik me wel goed had aangemeld!
    Fijn dat jullie het naar jullie zin, in het byzonder een dikke zoen voor Huub van zijn vrouw!

• 11 Maart 2015 - 17:08

La Petite Soeur:

Hoihoi,
    ook ik heb jullie verslagen gemist. Jan, nog gefeliciteerd!!
    Er wordt weer veel gedaan en gelukkig ook genoeg beleefd. Ga zo door en hopelijk tot een volgend verslag weer.
    Doei uit een zonnig- maar niet zo warm als bij jullie- Vlijmen.
    Ria

• 11 Maart 2015 - 18:35

Niek Bergmans:

Jambo Rescue Home, dat is een goede naam.

• 11 Maart 2015 - 18:56

Mama Mia:

Jambo

Wat een leuke verslagen zeg!
    Jullie werken hard,en een feestje hoort er bij,proost nog Jan.Als we dit lezen is het of we er bij zijn.
    We volgen jullie graag. Fijn dat alles goed gaat en met de stenen komt allemaal goed zegt GUUS dan.

Groeten ook aan Esther van Mama Mia en Vrolijke Frans.

• 11 Maart 2015 - 19:17

Jan Debie:

Hallo allemaal , wat een goede berichten van jullie,het is toch prachtig dat dit allemaal kan via

internet.

Laat maar horen waar jullie nog dringend naar op zoek zijn , en ik zal proberen dit te regelen.

veel succes met de werkzaamheden daar.

groeten van Annet en Jan Debie.

• 11 Maart 2015 - 20:03

Tielke Ausems:

Wauw! Wat zijn jullie goed bezig.
    Allereerst een hartelijk proficiat voor Jan. Je verjaardag mogen vieren in Kenia is een belevenis waar ik ook van mocht genieten. Ik krijg nog tranen van ontroering bij de herinnering hoe geweldig dat toen was.
    Ondertussen kreeg ik hier een mailtje van Cecilia die Guus in de stad had ontmoet.
    Doe ze de hartelijke groeten. Ben verder razend benieuwd of het gaat lukken met de stenen.
    Aan iedereen veel succes toegewenst.
    Tielke

• 12 Maart 2015 - 08:27

Lieve:

Beste Guus en Piet en alle andere vrijwilligers,

Zie vol spanning uit naar alles wat jullie ook weer tijdens deze missie zullen verwezenlijken! Prachtig!!!
    Respect voor dit initiatief maar ook bewondering voor jullie engelengeduld en jullie niet aflatende energie.
    Hoor het je al zeggen, Guus, : Komt allemaal goed ! En de eerste keer voor jou, Piet zal zeker spannend en onvergetelijk worden! Carissimi saluti e baci dal Belgio e coraggio! Lieve

• 12 Maart 2015 - 11:42

Maria Habets:

Hallo allemaal.
    Vanuit een ( weer ) zonnig St.Gietere heb ik eindelijk na een radiostilte weer jullie verslagen gelezen, en met mij, meerdere mensen die zaten te smachten op jullie verhalen.
    Ja, iedereen leeft erg mee!
    Jan heeft zo te horen een leuke verjaardag gehad met als toetje natuurlijk het park met zijn prachtige dieren, en dat zomaar leeuwen op visite komen!!!
    Jullie komen als zwarte afrikaantjes terug!!
    Hopelijk lukt het nu met de stenen- fabricatie.
    Is de container inmiddels gearriveerd?
    Ik las ook iets van kapotte douches. Hopelijk is dit toch niet in het Jambo rescue home.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Ik heb mijn werk, want tja, die reisjes moeten natuurlijk wel door iemand betaald worden. Vanmorgen is nog een mevr. hier geweest voor een intake voor ooglidcorrectie, zodat weer wat geld in het afrika-laatje komt.
    De assistentes zijn naar huis en komen maandag pas weer, dus ik ben och-arm, de enige die nog wat doet hier.
    Gisteren ben ik bij Ton en Mieke geweest en heb hier heerlijk mee mogen eten en herinneringen over Mali opgehaald.
    Dinsdag bij Fien zuurkool gegeten en vandaag nog een portie om op te warmen. Ik kom dus niets te kort. Vanmiddag ga ik naar de Hoeskamer, en op die manier kabbelt de week verder.
    Ik ga nog wat doen. Tot de volgende keer. Werk ze en geniet van de laatste dagen.
    Veel groeten aan iedereen. Maria en Bobby.
    Zo, dat is het voor nu. Ik ga weer aon de geng.

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014