Nog meer gas geven ... - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Nog meer gas geven ... - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Nog meer gas geven ...

Door: Laur

Blijf op de hoogte en volg Stichting

25 December 2014 | Kenia, Nyeri

Jambo, beste allemaal,

Het is eerste Kerstdag-ochtend. Een mooi moment om even terug te blikkenb op de afgelopen dagen. Er is heel wat gebeurd. Men man en macht hebben we gewerkt aan het miniproject in de Riamukurwe Primary. Het nieuwe "opleidingscentrum ICT and Sewing" is helemaal klaar. Het totstandkomingsproces was een staaltje van teamwork. Wij allen werden vooral aangestuurd door Frans Frambach, onze head-building-engeneer. Hij weet als geen ander iedereen doelgericht aan het werk te houden. Het gevolg was dat we een dag eerder klaar waren dan gepland. De school beschikt nu over het meest beveiligde klaslokaal van deze regio. Olliver en Jos zijn bezig de computers te transformeren tot Keniaans gebruik. Tot nu toe lukt dat (nog) ten dele. Heeft te maken met een "inside-batterij" die bij bij sommige units vervangen moet worden. Dat kan in januari geregeld worden. Zelf heb ik gesprek gehad met de board en headmistress Ann van de school over hoe het een en ander te regelen m.b.t. klassenmanagement c.q. onderhoud...
Inmiddels beschikt Kienie West over een nieuwe waterpomp en wordt gewerkt aan de "fence". Dat levert Joseph en Patrick heel wat blaren op want de grond is keihard. Voor we weggaan zal geregeld zijn dat ze verder kunnen met het aanbrengen van de prikkel- en schapendraad. Salaries en food (Kienie West) zijn betaald dus iedereen kan hier vooruit. Opvallend blijft dat het geven van leiding en voorbeeld noodzakelijk is om de boel draaiende te houden. Cultuuverschillen en daardoor de opvattingen over arbeidsethos zullen altijd blijven bestaan. En op zich hoeft daar niks mis mee te zijn zolang deze verschillen maar begrepen worden. En het zijn juist die verschillen die ons " mzungus" door de eeuwen heen hier gebracht hebben. In vroeger tijden om van alles "te halen" en tegenwoordig, tenminste in ons geval om op z'n minst iets " te brengen" c.q. ervaringen uit te wisselen.
Maar goed, wij hebben het in ieder geval reuze naar de zin. Vandaag gaan we met de kids van Kienie West hun woonstek " officieel openen". Welke dag is daar geschikter voor dan eerste kerstdag. Vanmiddag gaat dat gebeuren.
Gisteren bezoek gebracht aan Esthers Place. Compliment aan de "novemberploeg" die hier het een en ander tot stand hebben gebracht. Esther is nog " even" met ons meegelopen naar Medical Health Center Kinunga. Zij gaat daar met haar kinderen naartoe als er medische hulp nodig is. Zorg is daar gratis. Een rondleiding ter plaatse brengt natuurlijk, zoals altijd, een aantal wensen/noden aan het licht. Een daarvan gaan we als " verlaat kerstgeschenk" nog regelen en dat is een voor onze begrippen doodgewone koelkast....! Zo kunnen medicijnen e.d. op een ordentelijke manier bewaard worden.
Al met al hebben we het gevoel dat de centjes van onze sponsoren en onze inspanningen goed terecht gekomen zijn.
Vanaf deze plek wensen we iedere lezer fijne kerstdagen en het allerbeste voor 2015 en daarna...

Groet ook namens reisgenoten Olliver, Jos, Ria, Frans en Anja

Laur

• 25 December 2014 - 08:33

Riet Vos:

Zalige Kerstmis!! En natuurlijk een gezond en gelukkig 2015!! Ik geniet van jullie verhalen en lees tussen de regels door het "gevecht" in de cultuurverschillen. Heel fijn om te zien dat jullie er naar streven respect te houden voor elkaars verschillen. Ik hoop nog vaak en lang van jullie verhalen te kunnen genieten.
    Groeten,
    Riet

• 25 December 2014 - 10:47

Niek Bergmans:

Hallo, het is heerlijk om te lezen hoe jullie de de projecten oppakken.
    Het is heel herkenbaar omdat ik / wij enkele weken geleden er geweest zijn.

Verder:

ZALIG KERSTFEEST EN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR.

VrGr Niek Bergmans

• 25 December 2014 - 11:20

Tiny:

gelukkig dat alles goed verloopt. We wensen jullie allen een zalig Kerstmis en een gezond en gelukkig nieuwjaar. `Natuurlijk ook voor alle bewoners in jullie project gebied. En ik hoop dat jullie blijven werken en oog houden voor de cultuur verschillen daar en hier.
    groetjes en nog een fijne reis verder voor jullie allemaal.
    Frans en Tiny.

• 25 December 2014 - 15:18

Peter En Annemie:

We wensen jullie een Zalig Kerstmis.Veel plezier bij de opening van Kieni West .Dit is een heel mooi project.
    We zijn zelf in November daar geweest.het verslag is herkenbaar.we wvinden het fijn om deze te lezen .We hopen nog meer van deze verslagen te lezen.Veel plezier.
    Groetjes

Peter en Annemie

• 25 December 2014 - 21:26

Guus En Maria:

Een zalig kerstmis voor jullie allemaal en we zijn trots op jullie resultaten tot nu toe. We hopen dat ons huisje aan de wensen voldoet. Voor de inwendige verzorging maken we ons geen zorgen die is met Kata in goede handen. We zijn benieuwd wat hij als kerstdiner heeft gemaakt.
    Veel plezier nog.
    Groetjes,
    Maria en Guus.

• 26 December 2014 - 12:39

Tielke:

Allereerst een Zalige 2e Kerstdag toegewenst.
    Wat hebben jullie hard gewerkt! Chapeau! Blijf genieten van wat je samen hebt bereikt.
    Hartelijke groet, Tielke

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014