11-11-14 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu 11-11-14 - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

11-11-14

Door: Tielke

11 November 2014 | Kenia, Nyeri

Na een ontbijt met alweer alle verrassingen die we gisteren kregen, hadden we vandaag poffertjes als extraatje. Vol energie gingen we met twee busjes op pad naar de Nyeri Primary School " Motto Suma Peto", gebouwd in de koloniale tijd en daarna niet meer onderhouden. De school staat goed bekend. Er is een mix van kinderen uit rijke families en deels uit de slumbs, allemaal in uniform zodat het onderscheid tussen beiden wegvalt.
Het is deels een internaat. De sanitaire voorzieningen dateren uit de koloniale tijd en zijn vies, vervuild en verroest. Guus en zijn componenten zijn vorig jaar gestart met renovatie. Het zag er nu goed uit. Er is natuurlijk een vraag naar meer. Nog een sanitair blok. Guus beloofde hier in 2015 een project van te maken. Maar eerst moeten we daarvoor de nodige picunia hebben.
We werden ontvangen door de directeur van deze school met 1400 kinderen en moesten/mochten allemaal onze naam in het gastenboek schrijven. We waren vooral geinteresseerd in het computeronderwijs en bezochten een klaslokaal waar 1 leraar computerles gaf aan 70 !! kinderen met een projectie op een wapperend doek. Maar het werkte. Dus veel dank aan het Elisabeth ziekenhuis dat de PC's en aan de Rabobank Roermond die de flatscreens leverden.
Weer thuis gingen Guus, Rachel en Rose ramen kopen en nog een aantal andere zaken. Peter was druk bezig met hout op maat zagen dat gisteren geleverd is en Jacques en Frans hebben zich over de rolstoelen gebogen. De "meisjes" gingen verder met de enorme geschenkzendingen van Medireva: pamperbroekjes voor de misbruikte Ruth, luiers voor de gehandicapte Mozes, Nico-materiaal voor het hospice en maandverband voor de meisjes uit de slumbs. Rose werkt hier als social worker en kent de noden van de meiden als geen ander.
Niek, de voetballer in ons midden, heeft schitterende sportspullen gekregen die compleet met tassen, ballen, bidons en sleutelhangers in de container zijn meegegaan.
'S Middags hebben we deze spullen naar de school gebracht en gevoetbald met de kinderen: de mzungo's tegen de in blauwwitte T-shirts gestoken Keniaantjes. Frans heeft menige bal tegengehouden maar toch wonnen de supersnelle kindertjes met 2-0 (zie foto).
Het weer is somber, de temperatuur overdag aangenaam, s'avonds kil, af en toe een bui maar de zon schijnt in ons hart en we wensen jullie dan ook hartelijke en zonnige groeten van ons allen uit Nyeri.

• 11 November 2014 - 20:52

La Petite Soeur:

Hoihoi,
    Ik vind 30 leerlingen in mijn klas al veel, maar zal nu maar vlug mijn mond houden!!! :)
    Petje af voor wat jullie allemaal al gedaan hebben in deze paar dagen dat jullie in Nyeri zijn.
    Groetjes uit Vlijmen en een goede - hopelijk voor jullie- zonnige dag morgen,

• 11 November 2014 - 21:28

Dave, Madelene, Sien, Teun En Gijs:

Lieve papa en mama/opa en oma,
    Het is weer heel vertrouwd om jullie verslagen te lezen, en de foto's, deze keer niet ondersteboven ;), zijn veelzeggend. We wensen jullie veel succes toe met alle werkzaamheden. Geniet ook van het Afrikaanse land en de cultuur. We zijn trots op jullie inzet! Dikke kus van ons allemaal uit Rijsbergen.

• 11 November 2014 - 21:41

Marjolein:

Wij vierden vanavond Sint Maarten, hebben heel veel snoep opgehaald, terwijl jullie daar het echte werk doen. Voelt toch een beetje gek als ik alle verslagen zo lees. Maar mooi werk daar!
    Ik zou trouwens ook gewed hebben op de Keniaantjes in de blauwwitte T-shirts. No offense ;-), maar ze zien er ietsje sneller uit op de foto.
    Groetjes, Marjolein

• 11 November 2014 - 21:49

Cees Versteden:

Jullie verslagen lezen lekker weg en gaan er bij mij in als Gods woord in een ouderling. Ook al reageer ik niet elke dag (je dreigt dan in prijzende herhalingen te vervallen) volg ik het met buitengewone belangstelling.
    Het doet goed te lezen dat de computers van Rabobank Roermond-Echt en het Elisabeth-ziekenhuis in Tilburg een goede bestemming hebben gekregen. Ik hoop de desbetreffende foto's zomogelijk met de koppies van de kids ook te krijgen, dan kan ik de goede gevers bedanken. Ik weet dat ze trots zijn als ze het zien. En dat helpt ook weer als ik ze misschien nog eens nodig heb.
    Dat soort feed back wordt vaak over het hoofd gezien maar is o zo belangrijk.
    Ik kijk weer uit naar het bericht van de nobele uitslovers van morgen!
    Cees

• 12 November 2014 - 11:09

Myriam En Harrie Vrancken:

Heel mooi om te lezen dat er 2 bijzonder mensen,Mia en Frans,bij ons op het pleintje zijn komen wonen.
    Geweldig hoe de grote inspanningen van iedereen tot HEEL mooi resultaat kan leiden.
    Vanuit Heerlen wensen wij jullie allemaal veel succes met alle inspanningen,maar ook veel plezier in de z.g. vrije tijd.
    Gr.Myriam en Harrie

• 12 November 2014 - 14:13

Jo En Francien:

Hallo Mia , Frans en andere hulpverleners.
    Zeer interessant om jullie verslagen te lezen.
    Wij hebben ook met interesse naar de foto, s gekeken.
    Wij zijn onder de indruk.
    Gelukkig bestaan er nog zo,n goede mensen als jullie, die zo, n goed werk verrichten, chapeau voor jullie allen.

Veel succes verder .

Francien en Jo uit Welten