Planning bouw weeshuis - Reisverslag uit Sint Geertruid, Nederland van Stichting JHM - WaarBenJij.nu Planning bouw weeshuis - Reisverslag uit Sint Geertruid, Nederland van Stichting JHM - WaarBenJij.nu

Planning bouw weeshuis

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Stichting

13 Augustus 2009 | Nederland, Sint Geertruid

Planning van onze bouwreis Upendo’s children’s centre nabij de stad Nyeri in Kenia

Beste mensen, hiebij een kort (zeker niet volledig) verslag van onze planning:

Zaterdag 15 augustus, vertrek naar Kenia
Aankomst 19.00 uur plaatselijke tijd (18.00 uur hier)
Overnachting in de hoofdstad Nairobi

Zondagochtend, vervoer naar Nyeri, (tocht met ingehuurde bus van ca. 3 uur)
Bij aankomst bezoek brengen aan de bouwplaats (in het voorjaar is de fundering al gestort, en zijn de wanden opgemetseld tot peil)
Tevens kennismaking met Jackson Wachira (beheerder weeshuis) en zijn familie.
Ook is het de bedoeling dat er dan al een groep bouwvakkers aanwezig is om afspraken te maken voor de volgende dag. Misschien kan Gus (afrikaans voor Guus) dan al enige materialen bestellen.
Vervolgens naar de school die onderhanden genomen gaat worden door een groot deel van onze groep en dan naar ons overnachtingsadres.

Maandag, en de volgende 3 weken op de bouw van het weeshuis.
We starten met het leggen van de riolering en met het aanvullen van de ondergrond met “haddycoles” (een soort grof grind). Hieroverheen komt de betonvloer, die in kleine gedeelten gestort wordt.
Tegelijkertijd worden op de reeds aanwezige funderingswanden al stalen (recht hout is vrijwel niet te krijgen) profielen gesteld, zodat met het metselwerk gestart kan worden.
Gemetseld wordt met blokken van ca 30 kg/stuk (uitgehakte natuursteen)
Ook kan al begonnen worden met het graven van een gat voor het maken van een septictank van ca. 4x2 meter en 2 m diep en kan deze verder afgemaakt worden.
De kozijnen zijn nu al besteld, en zijn hopelijk klaar als we aankomen.
Terwijl het metselwerk vordert (door 5 of 6 plaatselijke metselaars) (en plaatselijke handlangers) kunnen de houten spanten gemaakt worden, kan begonnen worden met het sanitair, tegelwerk en andere zaken.
Over de gemetselde wanden komt een betonnen ringbalk en hierop komen de balkjes voor het plafond. Als dit (gedeeltelijk) klaar is kan begonnen worden met het plaatsen van de spanten en het leggen van de elektraleidingen op het plafond.
Over de spanten komen dan houten gordingen, waarop het golfplatendak bevestigd wordt.
De zinken goten zullen afwateren naar 2 watertanks, van waaruit de toiletten dan weer gevoed zullen worden.
Tussendoor zullen groepen afreizen naar natuurparken om toch ook het een en ander van Kenia te zien.
De optimistische gedachte om het gebouw van 30 bij 18 meter in deze 3 weken te kunnen bouwen, hebben we in de afgelopen maanden laten varen.
Het is de bedoeling dat we nu de helft, 15 bij 18 meter, sleutelklaar opleveren, en dat hier in de toekomst nog een vervolg op komt.
Tot zover onze planning, zonder rekening te houden met de verrassingen die we zeker nog tegen zullen komen. Wij zullen jullie tijdens deze 3 weken op de hoogte houden van onze belevenissen en de voortgang van het werk.

Groeten,

Willy Crousen

Voor foto’s van onze werkzaamheden in februari zie fotoboek.

Stichting

Info Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Missie Financiële, materiële en immateriële ondersteuning van projecten voor kansarme kinderen op het gebied van wonen, onderwijs en zorg (W.O.Z.). Werkgebied: Afrika en in het bijzonder in Kenia. Beschrijving Ten aanzien van hulpverlening in het algemeen en met name in zogeheten derdewereldlanden heeft JHM, mede door opgebouwde ervaringen alhier en ter plaatse, een visie ontwikkeld. Door haar werkzaamheden heeft JHM ervaren dat deze het meest succesvol zijn als er sprake is van een grote betrokkenheid zowel bij de mensen HIER (donoren) als de mensen DAAR (ontvangers). Informatie-uitwisseling is en blijft van het grootste belang alsook het geven van eigen verantwoordelijkheid aan de lokale betrokkenen. Gebleken is dat initiatieven die ter plekke al zijn genomen het meest succesvol ondersteund kunnen worden. JHM verschaft lokale verantwoordelijken dan ook graag de middelen om direct te kunnen communiceren. Zo heeft bv. de directeur van een grote basisschool de beschikking gekregen over een laptop en een digitale camera waardoor hij in staat wordt geacht in woord en beeld de voortgang van een project te delen met JHM. Ervaring heeft tot nu geleerd dat deze werkwijze in ieder geval op de middellange termijn effectief is. Met betrekking tot bouw- en onderhoudsactiviteiten wordt doorgaans gebruik gemaakt van lokale ondernemers. Bijkomend effect is tweeledig: enerzijds wordt de lokale economie ondersteund en anderzijds is er sprake van een grotere persoonlijke betrokkenheid. Algemene Informatie Realised since 2009: - Building of Upendo Children's Home - Renovation of Riamukurwe Primary School (728 students) - Renovation of Kiamuiru Primary School (272 students) - Reviving three Polytechnic Schools - Enabling rehabilitation by providing training equipments at both male and female maximum Prison in Nyeri. Ongoing projects: - Nyeri Primary School - Upgrading three polytechnic Schools - Nyeri Hospice - Nyeri Prison Future projects: - Wheelchair production - Further upgrade of Esther's Rescue Home - Further upgrade of Nyeri Primary School - Start a hairsaloon at the women prison for training purposes

Actief sinds 24 Jan. 2014